مصاحبه
هرگونه سناریویی که منجر به تحمیل هزینه آموزشی بر دوش دانشجومعلمان شود،نقض آشکار عدالت آموزشی است
هرگونه ورود دانشگاههای فاقد مأموریت تربیتمحور به این عرصه، انحرافی آشکار از سیاستهای کلان آموزشوپرورش است.
مصاحبه
هرگونه ورود دانشگاههای فاقد مأموریت تربیتمحور به این عرصه، انحرافی آشکار از سیاستهای کلان آموزشوپرورش است.
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، محمدرضا رفیعی، معاونت سیاستورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در واکنش به انتشار خبر آمادگی دانشگاه پیامنور برای همکاری با دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیت معلم با صدور بیانیهای، نسبت به تبعات این طرح هشدار داد.
رفیعی با تأکید بر اینکه تربیت معلم یک امر تخصصی، تربیتی و مأموریتمحور است، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان با فلسفهای مشخص و ساختاری ویژه برای تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزشوپرورش تأسیس شده و هرگونه ورود دانشگاههای فاقد مأموریت تربیتمحور به این عرصه، انحرافی آشکار از سیاستهای کلان آموزشوپرورش است.
وی با اشاره به مدل آموزشی پیامنور افزود: آموزش ترکیبی و نیمهحضوری پیامنور هیچ نسبتی با ضرورتهای تربیت معلم ندارد. معلم آینده کشور حاصل کلاس مجازی و آموزش از راه دور نیست،بلکه نتیجه تعامل نزدیک، کارورزی مستمر، تجربه مدرسهمحور و تربیت حضوری است. این تفاوت ماهوی را نمیتوان با عنوان همکاری یا مشارکت نادیده گرفت.
معاون سیاستورزی بسیج دانشجویی استان مرکزی، طرح همکاری را دارای ابهامات مالی و عدالتمحور دانست و تصریح کرد:هرگونه سناریویی که منجر به تحمیل هزینه آموزشی بر دوش دانشجومعلمان شود یا مسیر تربیت معلم را از قالب استخدام متعهدانه خارج کند، نقض آشکار عدالت آموزشی است و موجب بیانگیزگی نخبگان برای ورود به مسیر معلمی خواهد شد.
رفیعی همچنین با اشاره به برخی تلاشها برای استفاده از زیرساخت پیامنورگفت: اگر هدف از این طرح، واگذاری بخشی از مأموریت تربیت معلم به دانشگاه پیامنور باشد، این مسئله باید بهصورت شفاف برای مردم و فرهنگیان تبیین شود. معلمان آینده کشور قربانی تصمیمات اداری و جایگزینی ظرفیتهای خالی دانشگاهها نباید شوند.
وی تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان ستون فقرات آینده آموزش کشور است و استقلال و جایگاه آن خط قرمز جامعه فرهنگیان و دانشجومعلمان است. هر طرحی که این جایگاه را تضعیف کند، با واکنش قاطع بدنه دانشجویی و تربیتی مواجه خواهد شد.
در پایان، رفیعی از مسئولان وزارت علوم و وزارت آموزشوپرورش خواست پیش از هرگونه توافق یا انعقاد تفاهمنامه، تأثیرات تربیتی، کیفی، ساختاری و بلندمدت این طرح را با دقت بررسی کنند و تصمیمات خود را بر پایه منطق تربیتی و منافع دانشآموزان کشور اتخاذ کنند.