سیاست ورزی
چالش های مالی و راهکارهای پایدار نظام بودجه ریزی دانشگاه فرهنگیان
تحلیل و بررسی حمید رفیعی، مسئول بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش از چالشهای دانشگاه فرهنگیان در نظام بودجه ریزی
سیاست ورزی
تحلیل و بررسی حمید رفیعی، مسئول بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش از چالشهای دانشگاه فرهنگیان در نظام بودجه ریزی
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، در جلسه مصیر عدالت که توسط معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، حمید رفیعی، مسئول بسیج وزارت آموزش و پرورش در جهت بررسی چالش های دانشگاه فرهنگیان در نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش گفت:
لایحه بودجه، مصارف مالی کشور رادر آینده تنظیم خواهد کردو برنامه یک ساله همه دستگاه کشور را مشخص میکند، این قانون با پول گره خورده است،یعنی هم برنامه است و هم بودجه؛گفته میشود مثلاً کشور میخواهد یک جا سد بسازد، باید اعتبار لازم در اینجا پیش بینی بشود، گفته شود که خب مثلاً سد لتیان میخواهد ساخته شود که این سد ۱۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد، بابت این ۱۰ میلیارد اعتبار در سند بودجه پیش بینی می کنند و مشخص می شود که در آن سال باید به ازای عملکرد ۱۰ میلیارد به آن وجه رایج مملکت اختصاص داده شود وهمین طور مابقی برنامه ها.ایشان در ادامه در مورد بودجه وزارت آموزش و پرورش گفتند: یکی از بخشهای مهم بودجه بخش وزارت آموزش و پرورش است که سهم زیادی از پرسنل،اعتبارات و بخشهای مختلف را دارد. در بودجه کشور که مثلاً در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ میلیارد یا ۵ همت مبلغ این بودجه بود نیمی از آن مربوط به بودجه عمومی دولت،و نیمی مربوط به شرکت های دولتی است.نیمی که مربوط به بودجه عمومی دولت بود یعنی بودجه وزارتخانه ها، از این مبلغ قریب به ۲۷۰ همت( هزار میلیارد تومان می گویند همت)نزدیک به ۲۷۰ همت مربوط به وزارت آموزش و پرورش بود.که هزینه و پولی است که سازمان برنامه و بودجه و خزانهداری کل کشور به وزارت آموزش و پرورش اختصاص میدهد، این مبلغ در اندازه حدود ۱۰ درصد هم طبق اختیارات خود دولت قابل افزایش است، که از این بین بودجه تمامی دستگاههای وابسته به وزارت آموزش و پرورش مثل بودجه کانون پرورش فکری، بودجه سازمان پژوهش در سازمان تعلیم تربیت کودک، سمپاد و همه اینها در بودجه کلی وزارت آموزش و پرورش که همین ۲۷۰ میلیارد هزار میلیارد تومان است پیشبینی می شود.
از این بین یک مبلغی حدودا به میزان ۵ همت مربوط به دانشگاه فرهنگیان است، پس یکی از دستگاههای وابسته به دولت که در آموزش و پرورش بودجهاش قرار دارد دانشگاه فرهنگیان است. مبلغ این بودجه در سال گذشته حدوداً ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود ؛ پیش بینی امسال مشخص نشده اما احتمالاً تا۷ همت افزایش پیدا کند. این بودجه خودش دو بخش است: یه بخشش درآمدهای دانشگاه است که هر دانشگاه درآمدی داشته باشد به عنوان بخشی از بودجه ذکر میشود به نام درآمد اختصاصی و یک بخشی از بودجه مربوط به درآمد عمومی است پس دو بخش دارد .درآمد اختصاصی و درآمد عمومی که به ازای در آمدی که دارند برایشان مصارف و هزینه کرد در نظر میگیرند.
بزرگترین چالشی که در دانشگاه فرهنگیان داریم این است که کسر ۴۵ درصد حقوق دانشجو معلمان را به عنوان درآمد اختصاصی دیدند، قریب به ۳۰۰۰ میلیارد تومان پول بودجه دانشگاه فرهنگیان از محل درآمد اختصاصی است.یعنی عملاً حقوق دانشجو بخشی از حقوق دانشجو که به او پرداخت میشود به حساب دانشگاه واریز میشود. این چرخه میخورد تقریبا ۳ هزار میلیارد یعنی بیش از نیمی از بودجه دانشگاه رو این بخش از بودجه تخصیص میدهد که جزء حقوق دانشجو معلمان است. بقیه بودجه از محل درآمدهای عمومی است که خب در مجموع کل بودجه دانشگاه فرهنگیان رو تشکیل خواهد داد. بودجه دانشگاه فرهنگیان یکی از چالشهای دیگرش این است که میزان درآمد عمومی و بودجه عمومی آن که پیش بینی شده عدد کمی است و سرانه غذایی و سرانه خوابگاهی و دانشجویی که برای بقیه دانشگاه ها پیش بینی میشود در این بودجه نیامده اساسا، چون زیر نظر وزارت آموزش و پرورش تعریف شده و عملا این باعث شده که وزارت آموزش و پرورش مجبور باشد که بودجه اش را از محل اعتبارات درآمدی اختصاصی اش تامین کند، مابقی درآمد اختصاصی مربوط به اجاره سالن ها، فروش محصولات کشاورزی زمینهای تابعه فروش خدمات یا مثلاً پولی که از داوطلبان آزمون استخدامی و امثالهم میگیرند میشود، این مبلغ عددش بسیار کم است و اصلاً در مقایسه با حقوق دانشجو معلمان که ۴۵ درصد دریافت میشود عدد قابل قیاسی نیست. به عبارتی دانشگاه فرهنگیان حیاتش و مماتش امروز به این مبلغ بسته شده است.

از طرفی یک بخش دیگری از بودجه داریم به اسم بودجه سرمایه یا تملک دارایی سرمایه ای ،این بودجه تملک دارایی سرمایهای در دانشگاه فرهنگیان پولی است که صرف ساخت و ساز میشود،با توجه به کمبود شدید امکانات دانشگاه فرهنگیان این بودجه باید خیلی افزایش پیدا کند اما متاسفانه اینطور نیست و عملاً سهم کمی از این برایش می آید، چون ارتباط دولت محدوداست.
آنچه باید واقع شود این است که ما باید بتوانیم یک شناخت خوبی از بودجه داشته باشیم، آن را تحلیل کنیم آیتم ها و مواردش را بیرون بکشیم و بعد بتوانیم ناظر به دانشگاه یک پیشنهاد کلی بدهیم اما دقت کنید علاوه بر این نحوه هزینه کردن همین پول هم در قانون بودجه است، اینکه چقدر از این پول باید صرف غذا شود چقدر صرف خوراک باشد چقدر باید صرف کار پژوهشی شود چقدر باید کار تربیت بدنی شود اینها اعداد و رقم هایی است که در بودجه برنامه ریزی میشود.
آنچه که اهمیت اولیه دارد این است که باید بتوانیم سهم بودجه آموزش پرورش و به تبع آن و بیشتر از همه آنها دانشگاه فرهنگیان را از عدد موجود بالاتر ببریم و این بیشتر شدن هم باید از محل عمومی دولت باشد و نه درآمد اختصاصی یعنی از جیب خودمان به خودمان هنر نیست آنچه محل توجه سهم از بودجه عمومی است.
در همین باره ببینید:
مطالب مرتبط
اسفند ۲۱, ۱۴۰۳
اسفند ۱۵, ۱۴۰۳
اسفند ۱۴, ۱۴۰۳
اسفند ۱۳, ۱۴۰۳