چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴

۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۵

سیاست ورزی

گزارش تحلیلی: نقد و بررسی طرح افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان

معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تدوین نقدنامه ای به شرح دلایل مخالفت با طرح افزایش سقف سنی دانشگاه فرهنگیان پرداخت

گزارش تحلیلی پیرامون نقد و بررسی طرح افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان

به گزارش پایگاه خبری-تشکیلاتی بعثنا، معاونـت سیاسـت ورزی مرکـز بسیـج دانشـجویی دانشـگاه فرهنگیـان، ضمـن اعالم مخالفـت جدی
خـود بـا افزایـش سـقف سـنی جـذب در دانشـگاه فرهنگیـان خطـاب بـه دسـتگاه هـای مختلـف، ایـن
بـار در گزارشـی تحلیلـی، خطـاب بـه شـورای عالـی انـقالب فرهنگـی، بـه شـر ح مفصـل ادلـه خـود
مبنـی بـر رد ایـن طـر ح، پرداختـه اسـت:

چکیده نقدنامه

تصمیــم بــه افزایــش ســن ورود بــه دانشــگاه فرهنگیــان تــا ۲۷یا۳۰ســال، اقدامــی اســت کــه به‌طــور جــدی جایــگاه
دانشـگاه فرهنگیـان را در مسیـر تربیـت معلمـان شایسـته تهدیـد می‌کنـد. ایـن تغییـر سیاسـت، نه‌تنهـا بـا اهـداف
ســند تحــول بنیادیــن آمــوزش و پــرورش مغایــرت دارد، بلکــه می‌توانــد کیفیــت آمــوزش و تربیــت معلمــان را
تحت‌الشـعاع قـرار داده و بـه کاهـش انگیزه‌هـا و فرصت‌هـای شـکل‌گیری هویـت معلمـی در نسـل جـوان منجـر شـود.
بررسـی‌های تطبیقـی بـا کشـورهای پیشـرفته در زمینـه آمـوزش نشـان می‌دهنـد کـه در اغلـب کشـورهای موفـق در
تربیــت معلمــان، مسیــر ورود بــه ایــن حرفــه در ســنین پاییــن آغــاز می‌شــود تــا معلمــان جــوان بــا انــرژی و انگیــزه
بیشتر ، توانـایی سازگاری بـا روشهای نوـین آموزشی و فناوریـهای روز را داشته باشـند. ا گرچــه کــه میانگیــن
سـنی در کشـورهای مختلـف نیـز بـا هـم تفـاوت دارد فلـذا متناسـب بـا ایـن معیـار ، میانگیـن سـنی جـذب در آمـوزش
و پــرورش نیــز دســتخوش تغییــر میشــود.

ایــن تصمیــم، کــه عمــدتًا به‌دلیــل فشــارهای اجتماعــی اتخــاذ شــده، می‌توانــد بــه جــذب افــراد بــا انگیــزه کمتــر و تجربه‌هـای نامرتبـط منتهـی شـود و در نتیجـه، ظرفیت‌هـای دانشـگاه فرهنگیـان بـرای تربیـت معلمـان با کیفیـت
کاهـش یابـد. علاوه بـر ایـن، افزایـش سـن پذیـرش ممکـن اسـت بـه ایجـاد چالش‌هـای اقتصـادی، از جملـه افزایـش
هزینه‌هـای حقـوق و بازنشسـتگی معلمـان و فشـار بـر نظـام بازنشسـتگی دولـت، منجـر شـود. بـرای جلوگیـری از بـروز
بحـران در نظـام تربیـت معلـم و تضمیـن کیفیـت آمـوزش، سیاسـت‌گذاران بایـد بـا دقـت بیشـتری بـه اولویت‌هـای
واقعــی نظــام آموزشــی توجــه کننــد و بــا بهره‌گیــری از مدل‌هــای موفــق جهانــی، تمرکــز خــود را بــر تربیــت معلمــان
جـوان و پرانـرژی قـرار دهنـد.

در ایـن راسـتا، الزام اسـت دانشـگاه فرهنگیـان بـه عنـوان مرکـز تربیـت تخصصـی معلمـان
حفــظ شــود و از تبدیــل آن بــه یــک مسیــر شــغلی آســان و بــه عبارتــی بنــگاه کاریــابی جلوگیــری گــردد. در نهایــت،
پاسـخ بـه سـوالات کلیـدی و ارزیـابی دقیـق ایـن تصمیـم می‌توانـد بـه اصلاح سیاسـت‌ها و تضمیـن کیفیـت نظـام
آموزشـی کمـک کنـد.

دانلود

فایل کامل این گزارش تحلیلی را از طریق لینک میتوانید دریافت کنید: -1871700223_1819090553

مطالب مرتبط