یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴

۰۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۲

یادداشت دانشجویی

آموزش و پرورش در دوراهی:کمیت یا کیفیت؟

در شرایطی که کمبود نیروی معلم در آموزش و پرورش مطرح است، چرا مسیر اصلی ورود به دانشگاه فرهنگیان و تلاش برای افزایش ظرفیت آن در اولویت قرار نمی‌گیرد؟ به نظر می‌رسد تلاش برای تغییر قانون و رویه‌ها در این مرحله، راهکار اصلی شده است.

یادداشت مائده قاسمی معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز عترت واوان تهران درباره افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان با موضوع آموزش و پرورش در دوراهی کمیت یا کیفیت

به گزارش پایگاه خبری-تشکیلاتی بعثنا، مائده قاسمی، معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز عترت واوان در یادداشتی نوشت:

چرا به جای افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، صرفاً به دنبال تغییر قانون و رویه هستند؟

در شرایطی که کمبود نیروی معلم در آموزش و پرورش مطرح است، چرا مسیر اصلی ورود به دانشگاه فرهنگیان و تلاش برای افزایش ظرفیت آن در اولویت قرار نمی‌گیرد؟ به نظر می‌رسد تلاش برای تغییر قانون و رویه‌ها در این مرحله، راهکار اصلی شده است.

در ادامه به برخی مشکلات ناشی از تغییر قانون و حذف محدودیت سنی می پردازیم:

  • عدم تناسب سنی و تجربی:

حذف محدودیت سنی، رقابت ناعادلانه‌ای را بین داوطلبان با رده‌های سنی و تجربیات متفاوت ایجاد می‌کند.

افرادی که سال‌ها در دانشگاه‌های دیگر تحصیل کرده و تجربیات متنوعی در جامعه کسب کرده‌اند، با فارغ‌التحصیلان جوان و کم‌تجربه‌تر، در یک سطح قرار می‌گیرند.

آیا در مرحله گزینش و سنجش اطلاعات، شایستگی بر اساس منطق و برابری ارزیابی خواهد شد؟

  • تضعیف رویکرد جوان‌گرایی:

حذف نیروی جوان، سرعت‌بخشی به آموزش را کاهش می‌دهد و با رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت جوانان (به عنوان ثروت کشور) مغایرت دارد.

دانشگاه فرهنگیان برای تربیت و شخصیت‌سازی معلمان جوان تأسیس شده است. حذف محدودیت سنی، سؤالاتی را در مورد اجرایی شدن این اهداف ایجاد می‌کند.

برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان، برای تربیت و شکل‌دهی شخصیت جوانان و معلمان است (پاسخگوی نیازهای کسانی است که شاکله شخصیتی‌شان در حال شکل‌گیری است). آیا این برنامه‌ها برای افرادی که ابعاد تربیتی‌شان شکل گرفته، قابل اجرا و مؤثر خواهد بود؟

  • عدم ارائه ادله منطقی:

موافقان این قانون، ادله منطقی، ثمرات و اهداف خود را برای اقناع‌سازی گروه‌های مخالف ارائه نکرده‌اند.
بدون توجه به نظرات تشکل‌ها و افراد، روند تصویب و اجرای قانون سرعت گرفته است.

  • نادرستی راه حل:

در صورت کمبود نیرو، سایر دانشگاه‌های واجد شرایط نیز شرط سنی را حذف نمی‌کنند. این نشان می‌دهد که حذف محدودیت سنی، راه حل مناسبی نیست.

در مشاغل حساس (قضاوت، نظامی و…) محدودیت سنی وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت این عامل است.

چرا تلاش برای حذف این شرایط در آموزش و پرورش وجود دارد؟

  • تغییر در اهداف آموزش و پرورش:

به نظر می‌رسد، هدف از حیات طیبه و پرورش همه‌جانبه انسان، رشد و کمال به سمت اهداف سطحی‌تر (پر کردن کلاس‌ها، اشتغال‌زایی و…) سوق داده شده است.

این وظیفه آموزش و پرورش است که برای پر کردن کلاس‌ها برنامه‌ریزی کند، اما نه به هر قیمتی!

  • پیامدهای احتمالی در آینده:

افزایش سن می‌تواند به جای حل مشکل، چالش‌های بزرگ‌تری را در آینده ایجاد کند.

  • اهمیت نیروی جوان و متخصص:

فضای تعلیم و تربیت نیازمند افراد جوان و پویا برای ارتباط با نسل جدید و متخصص برای همگامی با علم روز است. این نیازمند معلمان جوان و نزدیک به نسل دانش‌آموزان است.

  • عدم اطمینان از ثبات قانون:

چه تضمینی وجود دارد که شرایط سنی دوباره تغییر نکند؟ آیا ممکن است در آینده، محدودیت سنی دوباره حذف یا به ۴۰ سال افزایش یابد؟

مطالب مرتبط