به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا اولین نشست از سلسله نشست های مصیر عدالت با محوریت چالش های نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش با حضور فرهاد سلطانی، معلم و فعال اقتصاد آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای نشست سلطانی به لزومات بودجه ریزی آموزش و پرورش به صورت کلی پرداخت و گفت: کسری بودجه به این معناست که مصارف ما بیشتر از منابع ما باشد سند بودجه سیاست ها و برنامه های یک دستگاه اجرایی را مشخص می کند و بر اساس سه اصل تنظیم می شود اول تفسیر یعنی اینکه جزئیات در آن قید شده باشد دوم اصل تخصیص یعنی مقدار بودجه درنظر گرفته شده باید در مکان مشخص شده خودش تخصیص و هزینه شود و سوم اصل تعادل یعنی بین منابع و مصارف تعادل وجود داشته باشد.
وی توجه به چند نکته در بودجه آموزش و پرورش را لازم دانست و افزود: رشد عددی و به عبارتی کمی دارای اهمیت نیست چیزی که اهمیت دارد این است که بودجه اختصاص پیدا کرده تا چه اندازه متناسب با اهداف آن دستگاه اجرایی و اهداف کشور هزینه می شود از مهمترین منابع آموزش و پرورش نیروی انسانی است و نیروی انسانی ذاتا یک منبع دیر بازده است به عبارتی ۱۵ تا ۲۰ سال ممکن است زمان ببرد و از این جهت نیز در سند بودجه اثرگذار است.
سلطانی در ادامه چالش های بودجه ریزی آموزش و پرورش را برشمرد و بیان کرد: اولین چالشی که در نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم می کنیم قدرت چانه زنی وزارتخانه در مجلس است و به همین دلیل سهم سالانه وزارتخانه کمتر از ۱۰ درصد است و صرفا افزایشی است نه مبتنی برعملکرد و برنامه های آموزش و پرورش نیست.
این معلم فعال اقتصادی با برشمردن چالش های بودجه آموزشو پرورش تصریح کرد: عدالت محور نبودن بودجه آموزش و پرورش چه عدالت درون دستگاهی چه برون دستگاهی چالش دیگر حوزه بودجه آموزش و پرورش است بسته شدن بودجه آموزشو پرورش در اتاق بسته و جدا از آموزش و پرورش، توجه نشدن به سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی در مجلس ناتوانی وزارت آموزش و پرورش برای گرفتن بودجه حاصل از درآمد زایی خود در شرکت های دارای سهام از دیگر چالش های موجود در نظام بودجه ریزی وزارت آموزش و پرورش هستند.