محمدعباسی، معاون سیاستورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در گفتوگو با بعثنا از ضرورت بازنگری در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به عنوان یک مسئله مهم خبر داد و همچنین به نقش دانشجومعلمان در گفتمانسازی ضداستعماری تأکید کرد.
محمدعباسی، معاون سیاستورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه با پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، ضمن اشاره به مسائل مهم حالحاضر در وزارت آموزشوپرورش گفت: معاونت سیاستورزی سعی در مطالبهگری برای مسائل مهم این وزارتخانه از جمله؛ مسئله نسخه ترمیمی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و موضوع توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان دارد.
با توجه به اشاره شما به موضوع سند تحول، ضرورت تدوین نسخه ترمیم یافته این سند در چیست؟
نسبت به اتفاقات زمانی، ضرورتهای زمانی، رشد و پیشرفت جامعه و دانشآموزان و همچنین افزایش سطح سواد؛ سند تحول بنیادین نیاز به ترمیم و بهبود مداوم و روبهجلو دارد، تا چالشهای اجرایی، سیاستگذاری و نقاط ضعف و قوت ؛ ضمن توجه به سیاستهای کلی سند، بررسی شود.
نسخه ترمیم یافته سند تحول بنیادین دارای چه مشکلات و کمبودهای اساسی است؟
در رابطه با سند تحول بنیادین، معاونت سیاستورزی نیاز به کنشگری را نسبت به سندی که پس از سالها مورد ترمیم قرار گرفتهاست ضروری میداند تا به ایرادات جدی، انحرافات و تضادهایی که با مفاهیم انقلاباسلامی؛ مانند توسعه نظام سرمایهداری و حاکمیتزدایی از نظام آموزشوپرورش دارد، بپردازد؛ که این موضوعات از جنبه تحلیلی و مطالعاتی در معاونت سیاستورزی درحال پیگیری میباشد.
تا کنون چه فعالیت هایی در این زمینه صورت گرفته است؟
از زمان انتشار سند، با تعامل با پایگاهها و حوزههای استانی، دانشجومعلمان با همراهی جدی همچنان در حال بررسی و تأمل با محوریتهای گوناگون مانند؛ یادداشتهای تحیلی، تدوین بیانیه در رابطه با راهکارهای صحیح جایگزین، برنامهریزی جهت برگزاری رویدادها و نامههای دقیقتر جهت ارائه راهکارهای اصولی برای سند تحول بنیادین هستند.
در رابطه با جنگ تحمیلی و شرایط اخیر کشور، نقش معاونت سیاستورزی را چگونه ارزیابی میکنید؟
با شروع تجاوز رژیمصهیونیستی به خاک کشور، قطعا فعالیتهای معاونت سیاست ورزی ضروری و نیازمند پیگیری و تأمل بود؛ تا نقش معلم و دانشجومعلم در طی این ماجرا شفاف و سیاستهای کلی نظام در برخورد با استعمار جهت حفظ استقلال کشور، تفکر استعماری غرب، مفاهیم جنگتحمیلی و صلح تحمیلی در عرصههای تحلیلی و گفتمانی؛ در بین دانشجومعلمان و در هستههای گفتگویی متفاوت، تبیین و گفتمانسازی و شناخت دقیق حول اتفاقات پیرامون انجام شود.