یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۴

۲۲:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲

مصاحبه تحلیلی

افزایش سقف سنی در فرهنگیان، هویت تربیت معلم را تهدید می‌کند

تصمیمات این‌چنینی باید در جلسات کارشناسی جدی بررسی شود. دانشگاه فرهنگیان قرار است معلم برای حاکمیت تربیت کند؛ اگر تصمیمات بدون پشتوانه دقیق گرفته شوند، بستر تعلیم‌وتربیت کشور را متزلزل خواهند کرد.

افزایش سقف سنی در فرهنگیان، هویت تربیت معلم را تهدید می‌کند

در شرایطی که سیاست‌گذاران آموزش‌وپرورش افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را به‌عنوان راهکاری برای جبران کمبود نیرو مطرح کرده‌اند، گروهی از استادان دانشگاه این تصمیم را مغایر با فلسفه وجودی دانشگاه فرهنگیان می‌دانند. اسدالله اسدی گرمارودی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه با بعثنا؛ با نگاه تحلیلی و انتقادی به این موضوع پرداخته و معتقد است که چنین رویکردی می‌تواند پیامدهای منفی بر کیفیت تربیت معلم داشته باشد.

 

بعثنا: نظر شما درباره مسئله افزایش سقف سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان چیست؟ آیا با این موضوع موافقید یا مخالف؟

گرمارودی: من مخالفم. دانشگاه فرهنگیان یک محیط شبانه‌روزی است؛ جایی که دانشجویان باید در کنار هم زندگی کنند، فعالیت‌های اجتماعی انجام دهند، مشارکت و تعامل را تمرین کنند. امروز بخش مهمی از تربیت از طریق همسالان شکل می‌گیرد. اختلاف سنی زیاد، مثل فاصله ۱۸ تا ۳۰ سال، این الگوهای همسالان را برهم می‌زند. بنابراین کسی که در این سن بالاتر وارد مجموعه شود، نقش‌آفرینی و تعامل لازم را نخواهد داشت.

 

سؤال: چرا بازه سنی ۱۸ تا ۲۴ سالگی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تعیین شده است؟

گرمارودی: چند دلیل دارد:
۱. استفاده از شاداب‌ترین، باانگیزه‌ترین و پرانرژی‌ترین جوانان.
۲. پیوند مستقیم دانش‌آموزی با دانشگاه و ورود سریع به فضای آموزشی.
۳. امکان تربیت در گروه‌های همسالان؛ چون فعالیت‌های اجتماعی و کارگاهی در چنین فضاهایی بهتر شکل می‌گیرد.
۴. افراد متأهل یا کسانی که سربازی رفته‌اند یا مدتی شاغل بوده‌اند، معمولاً با زندگی شبانه‌روزی سازگار نمی‌شوند و این با مأموریت دانشگاه فرهنگیان همخوانی ندارد.

 

سؤال: برخی می‌گویند افزایش سقف سنی می‌تواند کمبود نیرو را جبران کند. شما این استدلال را چگونه می‌بینید؟

گرمارودی: دولت حق دارد برای آموزش عمومی نیرو گزینش کند، اما واقعیت این است که امروز استقبال گسترده‌ای از دانشگاه فرهنگیان وجود دارد. دانشجویانی با رتبه‌های زیر هزار در کنکور وارد دانشگاه می‌شوند. از طرف دیگر، حدود ۳۰۰۰ نفر هم بدون کنکور در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند. حال اگر در یک کلاس، در کنار چنین دانشجویان نخبه، کسانی حضور یابند که ۱۲ سال نتوانسته‌اند در کنکور موفق شوند، هم فضای کلاس آسیب می‌بیند و هم استاد نمی‌تواند آن‌طور که باید، کار جدی آموزشی و تمرینی داشته باشد.

 

سؤال: به نظر شما چه زمانی می‌توان درباره افزایش سن پذیرش بحث کرد؟

گرمارودی: تنها زمانی که دیگر هیچ استقبالی از داوطلبان جوان وجود نداشته باشد. اما در شرایط فعلی که هم داوطلبان شایسته و هم استقبال گسترده وجود دارد، این سیاست ضرورتی ندارد و حتی مضر است.

 

سؤال: نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این موضوع چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گرمارودی: تصمیمات این‌چنینی باید در جلسات کارشناسی جدی بررسی شود. دانشگاه فرهنگیان قرار است معلم برای حاکمیت تربیت کند؛ اگر تصمیمات بدون پشتوانه دقیق گرفته شوند، بستر تعلیم‌وتربیت کشور را متزلزل خواهند کرد.

 

جمع‌بندی
افزایش سن پذیرش دانشجومعلمان، آن‌هم در شرایطی که استقبال گسترده از دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، نه‌تنها ضرورتی ندارد بلکه به هویت تربیتی دانشگاه آسیب می‌زند. بازه ۱۸ تا ۲۴ سالگی بهترین فرصت برای پرورش معلمان آینده است.

مطالب مرتبط