مصاحبه
«ایران قوی» از مسیر «معلم قوی» میگذرد؛ روایت یک حرکت مسئلهمحور در دانشگاه فرهنگیان
گفتوگو با محمد عباسی، مسئول برگزاری دوره ملی «داد دانشگاه» در دانشگاه فرهنگیان
مصاحبه
گفتوگو با محمد عباسی، مسئول برگزاری دوره ملی «داد دانشگاه» در دانشگاه فرهنگیان
به گزارش پایگاه خبری-تشکیلاتی بعثنا، دوره ملی «داد دانشگاه» به همت معاونت سیاستورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با هدف شناسایی مسائل اساسی این دانشگاه و مقابله با روندهای انحرافی در سیاستگذاری تربیت معلم برگزار شد.
در میانهی جنگ همهجانبهای که جمهوری اسلامی با آن مواجه است، یکی از عرصههای مغفول اما حیاتی، جبههی تعلیم و تربیت است؛ جایی که نبرد بر سر هویت نسل آینده در جریان است. در چنین فضایی، «داد دانشگاه» به عنوان یک دوره ملی و مسئلهمحور با ابتکار بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد تا گامی جدی در مسیر احیای نقش دانشگاه فرهنگیان برداشته شود. برای واکاوی اهداف، پشتصحنهها و افقهای این دوره، با مسئول برگزاری آن گفتوگو کردیم:
سؤال: شما دوره را با محور «داد دانشگاه» طراحی کردهاید. این نام و محتوا از چه دغدغهای برآمد؟
ما سالیانیست در موقعیت جنگی قرار داریم؛ اما ایران قوی تنها در عرصههایی مثل قدرت موشکی یا پهپادی محقق نمیشود. اگر بخواهیم واقعاً به تمدن اسلامی نزدیک شویم، باید از مسیر «سرمایه انسانی قوی» عبور کنیم و این بدون تعلیم و تربیت قوی ممکن نیست. اینجاست که ما به نظام مسائل آموزش و پرورش توجه کردیم. از دل این منظومه مسائل، دانشگاه فرهنگیان را بهعنوان نقطه کانونی ساخت یک آموزش و پرورش قوی شناسایی کردیم. ما معتقدیم تربیت معلم قوی، مقدمه بیبدیل برای بنای تمدن نوین اسلامی است.
سؤال: چه عاملی باعث شد به این جمعبندی برسید که امروز باید «به داد دانشگاه فرهنگیان» رسید؟
رویکردهای ضد و نقیض دولتها درباره دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم، یکی از زخمهای مزمن آموزش و پرورش ماست. متأسفانه برخی تصمیمات اجرایی با مسیر ترسیمشده توسط مقام معظم رهبری در تضادند. این همان جایی است که حس کردیم باید صدایمان را بلند کنیم. داد دانشگاه فریادی است در برابر این تناقضها؛ تلاشی برای بازگرداندن دانشگاه فرهنگیان به جایگاه اصیل خود.
سؤال: چرا این دوره در همین زمان و با این فوریت برگزار شد؟
انتشار آییننامه اجرایی بند ب ماده ۸۸ برنامه هفتم توسعه در فروردین ۱۴۰۴ که مجدداً مسیر تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش را به سمت سایر دانشگاهها سوق میداد، ما را به شدت نگران کرد. این مصوبه تکرار همان نگاه دهه ۹۰ است که باعث تضعیف جدی دانشگاه فرهنگیان شد. ما به این درک رسیدیم که راه نجات، در تقویت انحصار جذب معلم از مسیر تربیت ۴ساله است. اما این انحصار نه به معنای بستن، بلکه به معنای توسعه همهجانبه و باکیفیت دانشگاه فرهنگیان است؛ هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی.
سؤال: در دوره «داد دانشگاه» چه محورهایی مورد بررسی قرار گرفت؟
ما با تحلیل دقیق، سه مسئله کلیدی را انتخاب کردیم که امروز دانشگاه فرهنگیان بهشدت درگیر آنهاست:
هدف ما صرفاً شناخت مسئله نبود؛ بلکه طراحی کنش و اقدام جدی در لایههای استانی و ستادی بسیج دانشجویی بود تا از دل آن، به ایدهها و راهحلهای قابل پیگیری برسیم.
سؤال: آیا برنامهای برای تداوم مسیر دارید؟
بله. طبق گروهبندیهایی که در دوره انجام شد، تحلیلها پیرامون هر مسئله جمعآوری میشود و با تقویت آنها در سطح ستاد، گفتمانسازی و مطالبهگری آغاز خواهد شد. برنامه ما پیگیری جدی از مسئولان، هیئت امنای دانشگاه و حتی شخص رئیسجمهور بهعنوان رئیس هیئت امناست.
سؤال: آیا این مدل در سطح استانها هم پیگیری خواهد شد؟
صددرصد. هدف اصلی ما از این دوره ملی، راهاندازی معاونتهای مربوطه برای شکلگیری *هستههای تخصصی موضوعمحور* در پایگاهها و حوزههای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان است.
سؤال: چه توصیهای برای سایر دانشجویان دارید؟
امروز هر دانشجو نسبت به دانشگاه خود مسئول است؛ خصوصاً دانشگاه فرهنگیان که میدان تقابل جدی دیدگاههای سیاسی و تصمیمگیران بوده. غیرتمندیبرای دانشگاه، یک تعبیر دقیق است. پیشنهاد ما این است که دانشجویان با مطالعه اسناد کلیدی مثل *اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، برنامه هفتم توسعه، سیاستهای کلی رهبری و قانون اساسی*، پایه تحلیل خود را تقویت کرده و از این مسیر وارد طراحی کنشهای موثر شوند.
سؤال پایانی: چشمانداز شما از اثرگذاری این حرکت چیست؟
ما درگیر جنگ هستیم؛ اما نه فقط جنگ نظامی. در عرصه تعلیم و تربیت هم یک نبرد تمامعیار در جریان است. «داد دانشگاه» تلاشی است برای حفظ و ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل این نبرد. امیدواریم مسئولان ذیربط، این تحلیلها را جدی بگیرند و خروجی چنین نشستهایی، مبنای توسعه واقعی دانشگاه فرهنگیان شود.
مصاحبهکننده: خبرنگار بعثنا | تیرماه ۱۴۰۴