سیاست ورزی
مسئلهشناسی به مثابه مقاومت؛ گزارشی از دوره ملی «داد دانشگاه»
دوره «داد دانشگاه» با هدف توانمندسازی «معاونین سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور»، برگزار شد.

سیاست ورزی
دوره «داد دانشگاه» با هدف توانمندسازی «معاونین سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور»، برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، دوره «داد دانشگاه» با هدف توانمندسازی «معاونین سیاست ورزی سراسر کشور»، به همت معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، طی روزهای ۲۰ تا ۲۴ خردادماه در شهرقم برگزار شد. این رویداد، با محوریت توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و با حضور جمعی از فعالان و دانشجومعلمان سیاسی از سراسر کشور، به بررسی الگوهای جذب و پذیرش دانشجومعلم ، نظام نامه جامع تربیتی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان و برنامه درسی رسمی تربیت معلم پرداخت.
محمدمهدی کاظمی، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تبیین و ارائه أنواع مدل های جذب معلم گفت: مسئله امروز طبق فرمان صریح مقام معظم رهبری جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان است و تنها به جهت جبران کمبودها و نیازها و به صورت بازههای زمانی کوتاه مدت، پذیرش تنوع بخشی آن هم در مسیر ورود به دانشگاه فرهنگیان و نه در کنار آن قابل تامل است.
حمید رفیعی افوسی، مسئول مرکز بسیج وزارت آموزش و پرورش نیز با ورود به الگوهای جذب نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش به توضیح تفصیلی مدل ها پرداخت و ذیل آن محورهای جذب ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، جذبهای موقت مانند: سرباز معلم، نیروی حق التدریس، خرید خدمات(شرکتی)، جذب از طریق کنکور به روشهای ۳+۱، ۲+۲ و راتبه معلمی و راتبه دانشآموزی پرداخت.
رفیعی محوریت ارائه خود را مبتنی بر اصل نزاع تمدنی میان حق و باطل و مدل مدیریت سرمایه انسانی منطبق بر آن در دوقالب غربی و اسلامی قرار داده بود.
محمد عباسی، معاون سیاست ورزی مرکز بسیچ دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ضمن ارائه نقشه راه و تبیین مفهوم سیاست ورزی در بسیج دانشجویی دانشگاه ماموریت محور فرهنگیان با تکیه بر سه گام گفتمان سازی، مبارزه و غلبه گفتمانی و تصمیم سازی برای تصرف در لایه قدرت و حکمرانی طرح موضوع انجام داد.
این جلسه از نشست قالب تشکیلاتی داشته و به چالشها و قواعد حاکم بر سیاست ورزی نیز پرداخته شد.
در ادامه نشست«داد دانشگاه» حمیدرضا ابراهیمی، معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان با حضور در میان دانشجویان به طرح بحث اولیه چیستی و چرایی نظام نامه جامع تربیتی دانشگاه پرداخت و پس از سرگروههای حاضر در جلسه به نقد ۴ محور از نظام نامه پرداخته و مورد استقبال وی واقع شد.
سمیه رام، مدیرکل سابق برنامه ریزی سنجش و نظارت آموزشی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ضرورت نگاشت فلسفه تربیت معلم در ایران طرح بحث خود را آغاز نمود و در ادامه به نقد و بررسی برنامه رسمی تربیت معلم پرداخت.
ضمنا وی افزود: اگر صرفا به کاربردی بودن برنامه درسی دانشگاه در مدرسه بپردازیم، بزرگ ترین غلط است! مگر تنها به یک پزشک جراح، جراحی آموزش داده می شود و آناتومی بدن انسان خیر؟
لازم به ذکر است به جهت مدیریت بحث های گروهی و طرح بحث اولیه برای پیدا کردن مسیر اولیه بررسی ۳ مسئله یاد شده در نشست از آقایان حمیدرضا قائم پناه، مهدی فدایی و احسان وادی السلامی دعوت به عمل آمد و ایشان به تربیت در موضوعات الگوهای جذب و پذیرش دانشجومعلم، نظام نامه جامع تربیتی دانشگاه فرهنگیان و برنامه درسی رسمی تربیت معلم، فعالیت داشتهاند.
روز آخر این نشست با حمله تروریستی رژیم منحوس صهیونیستی همراه شد و دانشجویان با حضور در نمازجمعه خشم شهر قم به تکلیف خویش عمل نمودند.