یادداشت
تغییر سن در برابر مسائل روی میز آموزش و پرورش مسئله قابل توجهی نیست
محمد قائدی معاونت سیاستورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در یادداشتی پیرامون مسئله افزایش سن ورودیهای دانشگاه فرهنگیان نوشت
یادداشت
محمد قائدی معاونت سیاستورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در یادداشتی پیرامون مسئله افزایش سن ورودیهای دانشگاه فرهنگیان نوشت
به گزارش پایگاه خبری-تشکیلاتی بعثنا، محمد قائدی معاونت سیاستورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در یادداشتی پیرامون مسئله افزایش سن ورودیهای دانشگاه فرهنگیان نوشت:
سرمایه اجتماعی و توجه به موضوعات پیرامونی آن از مسائلی است که همواره مورد توجه نظام اسلامی بوده است. وجود نهاد های مختلف به ویژه دستگاه حیاتی آموزش و پرورش برای تربیت نسل صالح از جمله مصادیق ارزشمندی سرمایه اجتماعی است که بهترین دوره سنی نسل آینده را در اختیار دارد تا بتواند با تمام توان، خروجی خود را در مسیر تحقق حیات طیبه رقم بزند.
بدون شک حضور معلمان تراز انقلاب اسلامی مسیر تحقق این امر را نه تنها کوتاه بلکه جامعه ای را به ارمغان می آورد که در گام دوم انقلاب حضوری فعال و پویا داشته باشند. معلم به عنوان عنصر حیاتی و تاثیرگذار، دارای شاخصه های مختلفی است که با گزینش مناسب و گذر از دستگاه معلم ساز کشور یعنی دانشگاه فرهنگیان باید به سنگر تعلیم و تربیت وارد بشود. یکی از شاخصه هایی که دانشگاه فرهنگیان برای ورود معلم جهت حضور در دوره چهارساله (کارشناسی) در نظر گرفته سن ورود است. در حال حاضر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۱۸ تا ۲۴ سال تعیین شده به این معنا که ۴ سال از بهترین دوره جوانی و سن تربیت پذیری داوطلب در مسیر معلمی قرار می گیرد و با کوله باری از تجربه حاصل از حضور چهارساله آماده قرارگرفتن در کنار دانش آموزان می شود.
آنچه اکنون جای سوال است؛ تلاش برخی افراد و نامه اخیر وزیر آموز شو پرورش با نگاهی غیرکارشناسانه برای تغییر این سن به ۳۰ سال با تقلیل رسالت معلمی به شغل و کارمند بودن است. فشار های افرادی با این تفکر به اعضای شوعاف و شوعاپ
با عناوین گوناگون و در زمان های مختلف باید مورد بازنگری قرار گیرد. به گفته یکی از اعضای کمیسیون آموزش در جلسه بررسی ابعاد افزایش سن که توسط مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید؛ فشار برخی از معدود افراد بر نمایندگان کمیسیون آموزش اشاره شد که آن ها را وادار می کند که با نادیده گرفتن آینده شانزده میلیون دانش آموز دست به اقداماتی این چنینی بزنند.
جایگزینی مصادیق مختلف شاخص های معلمی با بی توجهی برخی تصمیم گیران به مسائلی مانند فرسودگی شغلی در معلمان با افزایش سن و اهمیت ارتباط متناسب با زمان دانش آموزان در ۱۲ پایه مختلف باید در اولویت تصمیم گیری و انتشار نظرات مسئولان باشد.
متاسفانه گفتمان اجرایی سازی سند تحول بنیادین، عدالت آموزشی
و افزایش کیفیت مسائل پرورشی و آموزش که هر یک از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با معلمان هستند در ذهن برخی از مسئولان جای خود را به اقدامات غیرکارشناسی همانند افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان داده است.
تغییر سن در برابر مسائل روی میز آموزش و پرورش به ویژه عدالت آموزشی و اجرایی سازی سند تحول مسئله قابل توجهی نیست و زمان را با جریان هایی اینچنینی برای توجه به مسائل مهم آموزش و پرورش از بین می برد.
با توجه به انتشار جداول بودجه آموزش و پرورش و عدم تغییر چشم گیر بودجه اجرایی سازی سند تحول و یا با اشاره به کاهش بودجه پرورشی انتظار می رفت که مسئولان مختلف به ویژه وزیر آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس فعالانه گفتمان توجه به تحول و مسائل پرورشی را برای آموزش و پرورش مطالبه کرده و خود را درگیر موضوعاتی از این نوع نکنند