جمعه ۲۱ شهریور ۱۴۰۴

۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳

حلقه های میانی؛ پیشگامان تمدن‌ساز

میثاق شمسینی در نشست تشکیلاتی مسئولین خواهر بسیج دانشجویی سراسر کشور با تاکید بر اهمیت حلقه های میانی، تولید حرکت عمومی به سمت مسیر پیش رو را از کارهای مهم تشکیلات عنوان کرد.

حلقه های میانی؛ پیشگامان تمدن‌ساز

به‌گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، میثاق شمسینی جانشین برادر مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در نشست مسئولین خواهر که در اردوگاه الزهرا تهران برگزار شد در رابطه با موضوع حلقه‌های میانی، پیشگامان تمدن‌ساز اظهار کرد:

 

ما برای فهم راهبردی که ولی انتظار دارد، نیاز به فهم تاریخی بودن خودمان داریم. درک تاریخی که در آن زندگی می‌کنیم با درک ولی محقق می‌شود. نه صرفا با خواندن ولی بلکه با درک ولی، انس با ولی. ولی تاریخی ما در این عصر حرفی را می‌زنند که ما نه تنها از درک، بلکه حتی از خوانش آن نیز فاصله داریم. ما اگر منظومه فکری ولی را به واسطه‌ی انس با ولی دریافت نکنیم، کاری که می‌خواهیم انجام دهیم تحت عنوان تشکیلات انقلاب اسلامی به جای خاصی نمی‌رسد.

 

عظمت حادثه انقلاب به این برمی‌گردد که یک بازگشت به خویشتنی را برای همه ما به وجود آورد. آقا می‌فرمایند ما نه تنها در نقطه شروع یک اتفاق بدیع، بی بدیل و تاریخی بودیم بلکه در مسیر طی شده نیز عظیم هستیم. مسیر طی شده یعنی چی؟ یعنی هشت سال دفاع مقدس، مسیر طی شده یعنی جهاد سازندگی، نهضت سواد آموزی، امور تربیتی، حسن تهرانی مقدم، مصطفی فخری روشن که با وجود همه مشکلات باز هم پای انقلاب ماند و در همه این‌ها ما آدم‌هایی را می‌بینیم که همه رنگ و بوی یک انسان‌های متفاوتی را می‌دهند.

 

الگوی ایرانی_اسلامی پیشرفت، بر هم‌ زننده‌ی دوگانه‌ی حاکم در جهان

آقا می‌فرمایند ما حتی از نظر افق پیش‌ رو هم متفاوتیم با جاهای دیگر. تا قبل از اینکه ما اصلا انقلاب اسلامی را داشته باشیم یک دوگانه‌ای در دنیا مطرح بود. دوگانه این بود که یا شما باید توسعه یافته باشید و یا باید عدالت را انتخاب کنید. در واقع یا باید به دنبال رفاه باشید یا عدالت. اصلا تصور اینکه کسی بتواند به غیر از این دوگانه در یک هوای دیگری زیست کند وجود نداشت. آقا می‌فرمایند این الگوی ایرانی_اسلامی پیشرفت، یک ضلع سومی برای نگاه به آینده در همه جوامع به وجود آورد. در واقع مدلی را می‌خواهیم به دنیا ارائه دهیم که هم عدالت دارد و هم پیشرفت و به همین خاطر است که آقا اصلا از لفظ توسعه استفاده نمی‌کنند. لیبرال‌ها، آزادی و رفاه را می‌خواهند و می‌گویند اگر آزادی و رفاه را بخواهید، عدالت را نمی‌توانید داشته باشید. آزادی و رفاه با عدالت در تناقض است. آن کسی در جامعه برنده است که بیشتر تلاش می‌کند. در جامعه‌ای که بازار آزاد، اقتصاد آزاد در آن رواج دارد و رفاه در آن اصلی‌ترین ارزش است شما اصلا اثری از عدالت نمی‌توانید ببنید.

 

نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی در تولید حرکت عمومی

میثاق شمسینی در ادامه بیان کردند: عظمت پیش‌ رو را از کجا می‌توان فهمید؟ از آنجا که آقا پارسال در دیدار با دانش‌آموزان با آن‌ها از نظم نوین جهانی می‌گوید و سه مولفه را هم برایشان برمی‌شمارند. یک؛ قدرت از غرب به شرق می‌آید. دو؛ توسعه‌ی فرهنگ مقاومت. سه؛ افول آمریکا. طی این یک‌سال همه اینها را به چشم دیدیم. اینه که آقا میگن به قله نزدیکیم. اگر شما راهبرد موجود را متناسب با درک تاریخی که دارید در آن زندگی می‌کنید متوجه نشید، حرف آقا که می‌فرمایند به قله نزدیکیم برای هممون یه حرف خنده‌دار به نظر می‌آید.

 

در عظمت نقش‌آفرینی نیروی جوان انقلابی آن کسانی که باید بیایند و علم را بردارند و ادامه مسیر را طی کنند، جوانان هستند. آقا حلقه میانی را در این اتمسفر و فضا می‌بیند. می‌فرمایند حلقه میانی یعنی آن کسانی که برای رفتن به سمت مسیر پیش‌رو حرکت عمومی تولید می‌کنند. در واقع همه مردم باید به این باور برسند که به قله نزدیکیم. همه مردم به این باور برسند که مسیری که طی کردیم مسیر با عظمتی بود. همه مردم به این برسند که نقطه‌ای که شروع کردیم، نقطه متفاوتی بود نسبت به همه جوامع و همه کشور‌ها. حلقه میانی آن کسانی هستند که این نوع از نقش‌آفرینی را متوجه می‌شوند، تاریخ امروز را درک می‌کنند و عموم مردم را برای رفتن به این سمت دعوت می‌کنند.

 

حلقه‌های میانی الزاما یک گروه نیستند

به گفته‌ی جانشین برادر مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان حلقه میانی، کسانی هستند که به این باور رسیده‌اند که موازنه قدرت در دنیا درحال تغییر است، پس نیاز به تفکر در مسائل بین‌الملل احساس می‌شود. حضرت آقا از حلقه‌های میانی به‌عنوان «عمار» یاد می‌کند. حلقه‌های میانی الزاماً یک گروه نیست، می‌تواند یک فرد باشد، فردی که به‌ مثابه یک جامعه و یک مکتب است. مثل شهید بهشتی مثل حاج قاسم… یا می‌تواند یک گروه، کانون، مجموعه و… باشد. هر جایی‌ که فاصله وضع موجود را با خواست ولی کم می‌کند می‌شود حلقه میانی. بهترین نمونه برای این موضوع، بسیج است. بسیجی که در صدد تولید حرکت عمومی است. در این‌ ارتباط، حضرت آقا دو تذکر می‌دهند که این حرکت عمومی یک حرکت عمومی به سمت قله است و باید دو چیز را نداشته باشد:

۱_ نباید غوغا سالارانه باشد، بلکه یک حرکت عمومی معقول و منضبط باشد.

۲_ دیوان‌سالارانه نباشد، یعنی خواستگاه حلقه میانی نهاد اجتماعی است نه نهاد حاکمیتی.

 

ویژگی‌ حلقه‌های میانی از منظر حضرت آقا

حرکت اسلام سیاسی، وابسته به مردم است. حتی اگر نهاد اجتماعی، در بهترین وضع ممکن باشد. حلقه میانی، راهبرد امروز برای تحقق جدی‌ترین اتفاق در انقلاب اسلامی که همان بازگشت به مردم است و هدایت مردم به سمت خواست ولی. از ویژگی‌های حلقه‌های میانی از منظر حضرت آقامی‌توان به مواردی همچون شناخت صحنه، دارای جهت‌گیری مشخص (خودسازی و تقویت مبانی معرفتی)، وجود نقاط امیدبخش و راهکار عملی نام برد. از توصیه‌های حضرت آقا خطاب به تشکل‌ها می‌توان به مواردی همچون خودسازی، تقویت مبانی معرفتی (آسیب امروزه دانشگاه ‌ها، انفعال و انحراف است که با تقویت مبانی معرفتی از این آسیب جلوگیری می‌شود)، زمین نگذاشتن پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری (مطالبه‌گری در کنار پیشنهاد)، گفتمان‌سازی (به‌معنای ایجاد ذهنیت)، انکار نکردن پیشرفت کشور و حجاب اسلامی نام برد.

 

کلام آخر

میثاق شمسینی در پایان اضافه کردند که در افق امروز انقلاب اسلامی که از خودسازی و جامعه‌پردازی عبور کرده‌ایم و می‌خواهیم به سمت تمدن‌سازی حرکت کنیم، باید راهیان نور کادرساز داشته باشیم. تعبیرات حضرت آقا در خطاب به معلمان تعبیرات ویژه‌ای است. در چهارگانه پیشرفتی که ازسوی حضرت آقا مطرح‌شده است، در بعد آخر (عظمت نقش‌آفرینی نیروی جوان انقلابی) از معلمان به عنوان افسران سپاه پیشرفت یاد می‌شود. افسر سپاه پیشرفت، یعنی «بودن تاریخی»؛ به این معنا که نقش نبی‌گونه‌ی خود را ایفا کنیم. راهکار این قضیه، انس با ولی است.

 

مطالب مرتبط