مصاحبه با مسئول دوره
راه آوینی؛ آغاز یک گفتمان جدید در معاونت رسانه
برای واکاوی ابعاد گفتمان راه آوینی با محمدامین رضائی، معاونت رسانه مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، به گفتوگو نشستهایم.
مصاحبه با مسئول دوره
برای واکاوی ابعاد گفتمان راه آوینی با محمدامین رضائی، معاونت رسانه مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، به گفتوگو نشستهایم.
در عصر حاضر که جنگ رسانهای به یکی از اصلیترین میدانهای تقابل تمدن اسلامی و نظام سلطه تبدیل شده است، معاونت رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با درک این ضرورت تاریخی، وارد عرصهای راهبردی شده است: مسلح کردن دانشجومعلمان به سلاح رسانه، نه به عنوان ابزاری صرف، بلکه به مثابه سپاهی فرهنگی برای ساختن تمدن نوین اسلامی.
در این مسیر، گفتمان شهید سید مرتضی آوینی به عنوان چراغی فراروی ماست؛ متفکری که رسانه را از حوزه مصرف و ابتذال به عرصه جهاد و حقیقتگویی ارتقا داد و نشان داد چگونه میتوان در دل تکنولوژی مدرن، روح توحیدی دمید. بر همین اساس، دوره «راه آوینی» به همت این معاونت طراحی شده است تا دانشجومعلمان کشور، به عنوان پیشگامان تحول آموزشی، با مبانی رسانه انقلابی و هنر متعهد آشنا شوند و نقش خود را در جبهه فرهنگی انقلاب ایفا کنند.
برای واکاوی ابعاد این گفتمان با محمدامین رضائی، معاونت رسانه مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، به گفتوگو نشستهایم تا از چرایی، چگونگی و افقهای این دوره صحبت کنیم.

پاسخ: ما در این دوره بهدنبال بازخوانی و تبیین اندیشههای شهید سید مرتضی آوینی به عنوان یک «معلم رسانه انقلاب اسلامی» بودیم. معتقدیم شهید آوینی تنها یک مستندساز یا نویسنده نبود، بلکه یک متفکر و هنرمند متعهدی بود که رسانه را به مثابه یک جهاد فرهنگی تعریف کرد. او نشان داد که رسانه میتواند در تراز انقلاب اسلامی، نه فقط یک ابزار انتقال اطلاعات، بلکه یک بستر برای تربیت انسانِ حقیقتجو و تمدنساز باشد.
ما در بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اعتقاد داریم که آوینی یک الگوی تراز برای فعالان رسانهای و فرهنگی است، چرا که او توانست میان «هنر»، «معنویت» و «جهاد» پیوند ایجاد کند. انتخاب او به عنوان محور این دوره، به این دلیل است که میخواهیم نسل جدید دانشجومعلمان و فرهنگیان، با نگاه عمیق و انقلابی او به رسانه و تربیت آشنا شوند و بتوانند در عرصه تعلیم و تربیت، روایتگران حقیقی انقلاب اسلامی باشند.

پاسخ: شهید آوینی معتقد بود انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی است و بدون تحول در نظام آموزشی، این انقلاب به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. امروز آموزش و پرورش ما نیازمند معلمانی است که نه فقط انتقالدهنده دانش، بلکه پرورشدهنده انسانهای «حقیقتجو»، «عدالتخواه» و «رسانهآگاه» باشند.
در این دوره، ما به دنبال آن هستیم که نشان دهیم چگونه میتوان از رسانه به عنوان یک ابزار تربیتی در کلاس درس استفاده کرد. همانطور که آوینی در مستندهایش «روایت فتح» را به تصویر کشید، معلمان امروز هم باید بتوانند «روایت مقاومت»، «روایت پیشرفت» و «روایت تمدن اسلامی» را به نسل جدید منتقل کنند. ما قصد داریم پلی باشیم بین اندیشههای آوینی و نظام تعلیم و تربیت، تا معلمان آینده، رسانه را در خدمت اهداف انقلاب اسلامی به کار بگیرند.

پاسخ: مخاطبان اصلی ما، دانشجومعلمان، فرهنگیان و فعالان رسانهای هستند که دغدغه تحول در آموزش و پرورش و رسانه را دارند. پیشزمینه ذهنی ما از شرکتکنندگان به این صورت بود که بعد دوره، در سه حیطه نظری، عملی و تربیتی ارتقا پیدا کنند. حیطه نظری شامل آشنایی با منظومه فکری شهید آوینی در حوزه رسانه، هنر و تربیت است. همچنین حیطه عملی شمال آموزش تکنیکهای رسانهای برای تولید محتوای تربیتی و انقلابی است و در آخر
حیطه تربیتی را داریم، در این حیطه دنبال این هستیم که به سوال چگونه میتوان از رسانه برای پرورش نسل «تراز انقلاب اسلامی» استفاده کرد، پاسخ دهیم.
ما معتقدیم که این مسیر پرورشدهنده نیروهای متعهدی است که بتوانند در عرصه رسانه و تعلیم و تربیت، پرچمدار گفتمان انقلاب اسلامی باشند. این دوره فقط یک کلاس نیست، یک میدان جهاد فرهنگی است. همانطور که شهید آوینی با دوربینش به جبهه رفت و «روایت فتح» را ساخت، ما هم باید با قلم، دوربین و کلاس درسمان به میدان بیاییم و روایتگر انقلاب اسلامی باشیم.
امیدوارم این دوره، آغاز یک حرکت بزرگ باشد؛ حرکتی که در آن، هر معلم، یک «آوینیِ زمان خود» شود و هر کلاس درس، یک سنگر برای دفاع از حقیقت.