۱۲ اردیبهشت در هر زمان از تاریخ برای اهالی تعلیم و تربیت ارزشمند است زیرا یادآور بزرگمرد عرصه معلمی شهید مرتضی مطهری است، از این رو خبرنگار پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا طی گفتگوی کوتاهی با دکتر صدیقی، مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان کشور به مسئله مقام معلمی پرداختند:
خبرنگار بعثنا: در ابتدا به نظر شما تعریف واژه معلم به چه صورتی است؟
دکتر سجاد صدیقی: ما معتقدیم به دلیل اینکه ما در برههای از حیات انقلاب اسلامی قرار داریم، تعریف ما باید با رویکرد انقلاب اسلامی قابل فهم باشد به غیر از امکان حرکت در مسیر تکامل انقلاب وجود ندارد و تصور کنیم که با تعریف دور شدهی موضوع معلمی در این پارادایم به حیات خود ادامه دهیم.
به نظر من آن نظریه پایه ای که می تواند به کفایت به مسئله معلمی را ترجمه، تببین و توصیف کند این عبارت مشهور امام است که می فرماید:” معلمی شغل انبیا است.”
امام برای اینکه به تواند معلمی را در دنیای جدید حرکت انقلاب فهم جدیدی را ایجاد کند آن را معادل یک فهم مشترک اجتماعی میکند که بر اساس آن فهم مشترک اجتماعی ما بتوانیم این مفهوم جدید را ادراک کنیم. وقتی حرف از معلمی به مثابه شغل انبیا میآید معنایش آن است که ما باید بدانیم نبی خدا چگونه این مسیر را ادامه دهد آنچه که ما میفهمیم این است که وقتی که درباره شغل انبیا حرف میزنیم نبی خدا به مانند انسانهایی بودند که برای خدا و در راه خدا به دنبال برهم زدن قواعد ظلم و ایجاد کرامتهای انسانی بودند به همین دلیل به دنبال ایجاد تشکیلات قوی جهت پیادهسازی ارزشهای الهی بودند. ما مسئله معلمی را از این منظر شغلی از انبیا میدانیم که در حیات انقلاب اسلامی و آیندهای که میخواهیم از آن بسازیم کسی که متکفل این جریان هدایت اجتماعی برای رسیدن به حالت مطلوب باشد نباید محدود در چند کلاس درس باشد بلکه باید برای فراتر از آن برنامهریزی کند.
خبرنگار بعثنا: با توجه به تعریفی که از معلمی بیان کردید در حال حاضر ما نسبت به وضع مطلوب چه مقدار فاصله داریم؟ و این مقدار را چطور میتوان کاهش داد؟
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان: فاصلهی رسیدن به حالت مطلوب زیاد است اما ما برای اینکه بتوانیم حیات انقلاب اسلامی را به تکامل برسانیم ناچاریم که حرکت به سمت مفهوم متعالی را انجام بدهیم، رسیدن به مفهوم متعالی از نقطهی ابتدایی و پایه ی شرایط فعلی طبیعتا شدنی است، لذا اصرار بر این موضوع داریم که مسئله مقصود و مطلوب خودمان را هم بر اساس آنچه که در چارچوب انقلاب ادراک میکنیم بر اساس آن زندگیمان را تنظیم کنیم و اینکه فاصله فاصلهی زیادی است و به این دلیل مجاهدتمان را باید افزایش دهیم.
خبرنگار بعثنا: و سوال پایانی اینکه به نظر شما دانشجومعلمان چه اقداماتی در جهت رسیدن به حالت مطلوب مقام معلم باید انجام دهند؟
دکتر صدیقی: در همین ابتدا که پایههای معلمی دانشجومعلمان در حال چیده شدن است آن را بر این گزارهی جدی و یا به تعبیری بر روی این نظریه پایه انقلاب تنظیم کنیم اگر این کار را انجام دادیم بر روی اجزا و ارکان صورتبندی ساخت هویت معلمی در دوره تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان بر اساس آن باز تنظیم میشود لذا کاری که یک دانشجومعلم باید انجام دهد این است که بتواند با توجه به این نظریه پایه صورتبندی جدیدی از فرایند تربیت معلم ارائه بدهد.