بازخوانی سیره نبوی و جایگاه معلمان در زنجیره تحول اجتماعی
دومین روز از دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) با تمرکز بر روششناسی، فهم سیره نبوی و نقش معلمان در زنجیره اصلاح اجتماعی، در مشهد مقدس برگزار شد.

دومین روز از دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) با تمرکز بر روششناسی، فهم سیره نبوی و نقش معلمان در زنجیره اصلاح اجتماعی، در مشهد مقدس برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، در دومین روز از نخستین دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره)، اندیشهجویان و اساتید در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) گردهم آمدند تا ضمن حضور در جلسات آموزشی، مباحثههای گروهی و نشست پرسش و پاسخ، ابعاد تازهای از اندیشههای استاد مطهری را بررسی کنند. محور اصلی این روز، بازخوانی «سیره» بهعنوان الگویی زنده برای هدایت امروز جامعه و تبیین نقش مسئلهمحوری و معلمان در زنجیره اصلاح اجتماعی بود.
اساتید در بخش نخست با تمرکز بر روششناسی اندیشه شهید مطهری، جایگاه «سیره» را تبیین کردند. آنان تأکید داشتند که سیره، یعنی رفتار تکرارشده معصومین، چراغی روشن برای هدایت اجتماعی است. در این میان، تمایز میان «سیره» و «سیر» نیز مورد توجه قرار گرفت: سیره در هنگام ابهام راهگشاست و سیر زمانی اهمیت مییابد که مسیر آشکار شده باشد.
یکی از نکات محوری روز دوم، ضرورت ورود با «مسئله» به فهم سیره پیامبر اکرم(ص) بود. در نگاه شهید مطهری، سیره تنها تاریخ نیست؛ بلکه راهحلی زنده برای مسائل امروز است. این نگاه نیازمند سه گام اساسی است:
بدون طرح پرسش درست، فهم سیره سطحی میشود؛ اما با مسئلهمحوری، این میراث چراغی برای امروز و فردا خواهد بود.
در ادامه، جایگاه ویژه معلمان و مربیان در نگاه شهید مطهری مورد تأکید قرار گرفت. ایشان معلمان را نقطه آغاز زنجیره اصلاح جامعه میدانست؛ جایی که تغییرات اجتماعی و تربیت نسلها از آنجا آغاز میشود. همچنین یادآوری شد که روششناسی، پلی میان فهم اندیشه و تبدیل آن به عمل کارآمد در عرصه فردی و اجتماعی است.
اندیشهجویان پس از جلسات آموزشی، پرسشهای خود را با استاد امامی و استاد خاکی در میان گذاشتند. این گفتوگوها ابعاد تازهای را آشکار ساخت:
روز دوم این دوره با ترکیبی از مباحث نظری، روششناسی در فهم سیره، و پرسشهای جدی اندیشهجویان به پایان رسید؛ تجربهای که نشان داد پیوند میان دانش و پرسشگری میتواند درک عمیقتری از اندیشههای شهید مطهری به همراه داشته باشد.