دوره
شاعرانگی معلمانه
دوره توانمندسازی شعر و خیال، ویژه دانشجومعلمان، شنبه و یکشنبه ۲۷ و ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ در تهران برگزار شد. این دوره که با هدف ارتقای مهارتهای ادبی و هنری شرکتکنندگان طراحی شده، با تدریس اساتید مطرح حوزه شعر و ادبیات همراه بود.
دوره
دوره توانمندسازی شعر و خیال، ویژه دانشجومعلمان، شنبه و یکشنبه ۲۷ و ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ در تهران برگزار شد. این دوره که با هدف ارتقای مهارتهای ادبی و هنری شرکتکنندگان طراحی شده، با تدریس اساتید مطرح حوزه شعر و ادبیات همراه بود.
بهگزارش پایگاه خبریتشکیلاتی بعثنا؛ دوره توانمندسازی شعر و خیال، ویژه دانشجومعلمان، شنبه و یکشنبه ۲۷ و ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ در تهران برگزار شد. این دوره که با هدف ارتقای مهارتهای ادبی و هنری شرکتکنندگان طراحی شده، با تدریس اساتید مطرح حوزه شعر و ادبیات همراه بود.
️در اولین سرفصل این دوره که توسط معاونت فرهنگسازی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، استاد احمد علوی با موضوع «سلوک شاعر»، از تجربیات خود در عرصه ادبیات گفت و مسیر رشد شاعری را برای حاضران ترسیم کرد. ایشان با تأکید بر نقش شعر در انتقال مفاهیم تربیتی، بیان کردند: «شعر، موهبتی خدادادی است و استفاده از آن در مسیر معارف دینی و اخلاقی، شکر این نعمت محسوب میشود.» وی همچنین بر اهمیت شعر آیینی بهعنوان ابزاری اثرگذار در تربیت نسل جوان تأکید کرد.
️در بخش دوم، استاد گایینی به بررسی وزن، قافیه و ساختار شعر در آثار شرکتکنندگان پرداخت. این کارگاه تعاملی، با نقد و تحلیل اشعار حاضرین همراه بود و نکات کلیدی در سرودن شعر را به صورت عملی آموزش داد. در پایان، منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی شد تا علاقهمندان بتوانند دانش خود را گسترش دهند.
️در پایان روز اول، استاد خرسندی با ارائه کارگاهی کاربردی، اصول عروض و قافیه را بررسی کرد و چالشهای رایج در سرودن شعر را تحلیل نمود. این بخش با تعیین تمرینهای هدفمند همراه بود تا شرکتکنندگان بتوانند آموختههای خود را در عمل محک بزنند.
️در صبح روز دوم شرکت کنندگان با حضور در باغ موزه دفاع مقدس از تالارهای هفتگانه این موزه بازدید کردند و پای روایت هایی از قبل انقلاب تا ۸ سال دفاع مقدس نشستند تا از این منظر مضمون ها و سوژه هایی برای پرداخت در شعر بیابند.در ادامه با بازدید از موزهی مقاومت که به تازگی افزوده شده است نکاتی از روایت مقاومت و استکبار شنیدند تا در آینده بتوانند در شعر خود گامی در این عرصه بردارند.
️در عصر روز دوم استاد امیر مرزبان به بیان جایگاه اندیشه در شعر پرداختند و با توضیح نسبت اندیشه، خیال و مخاطب شعر را تلفیق احساس و عاطفه با اندیشه دانستند. در ادامه به صورت کاربردی با خواندن اشعار و و دست ورزی شاعران در این زمینه، نکات و ابعاد مختلف این مسئله را به شرکت کنندگان منتقل کردند.

️در پایان روز دوم ، آقای میثاق شمسینی، جانشین مرکز بسیج دانشجویی فرهنگیان به ارائهای از جایگاه و رسالت معلم پرداختند. ایشان در این سرفصل با توضیح خط سیری از مبنای نظام آموزش و پرورش و هدف آن در خدمت مکاتب مختلف و مسیر فعلی آن در جهان، هویت معلمی را مسئله ای با نگاه جهانی و تاریخی برشمردند. این جلسه در پایان با پرسش و پاسخ حضار به پایان رسید.

️در آخرین سرفصل ، شرکت کنندگان پای تجربهی زیستهی استاد میرشکاک، شاعر، نویسنده، طنزپرداز و برگزیدهی دومین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر در بخش امام و انقلاب نشستند. ایشان در ابتدا در پاسخ به پرسش دلیل روی آوردنشان به شعر به بررسی این مسئله در یک نگاه تمدنی پرداختند و در ادامه با شعرخوانی شاعران حاضر، به صورت کاربردی نکاتی در رابطه با این اشعار بیان کردند. کلام ایشان در نقد اشعار و توضیحات، با نکاتی از مسائل مختلف جامعه و جهان آمیخته بود.
