جمعه ۲۱ شهریور ۱۴۰۴

۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۲۷

گزارش

فهم رسانه در گرو ارتباط با انسان‌هاست

محمدحسین بدری، روزنامه نگار و مجری برنامه جهان آرا، در نسشت فعالین رسانه دانشگاه فرهنگیان، معنا و مفهوم رسانه و اهمیت فهم درست آن را با سرفصل رسانه شناسی ارائه داد. وی گفت: زمانی که انسان می‌خواهد از چیز نسبتاً پیچیده‌ای مثل رسانه سر در بیاورد خیلی کار سختی است یعنی فهم رسانه بین خیلی از افراد رسانه‌ای که چندین سال کار کرده‌اند هم نیست

محمدحسین بدری، مجری و روزنامه ­نگار: فهم رسانه در گروه ارتباط با انسان ­هاست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، فاطمه جوادی، محمدحسین بدری، مجری و روزنامه نگار در نسشت فعالین رسانه دانشگاه فرهنگیان، معنا و مفهوم رسانه و اهمیت فهم درست آن را با سرفصل رسانه شناسی ارائه داد. وی گفت:

زمانی که انسان می‌خواهد از چیز نسبتاً پیچیده‌ای مثل رسانه سر در بیاورد خیلی کار سختی است یعنی فهم رسانه بین خیلی از افراد رسانه‌ای که چندین سال کار کرده‌اند هم نیست. فهم رسانه یک شیوه زندگی شبانه روزی، با دقت، با تجربه و باسواد می‌خواهد یعنی اینکه زمان خود به خود تجربه تولید نمی‌کند یعنی اگر ۱۰ سال از عمرمان در یک جایی بگذرد انسان با تجربه‌ای نمی‌شویم.

فهم رسانه در گرو ارتباط با انسان­ها

تجربه یک دوره کلنجار رفتن با مسئله یا مفهوم است. صرف خواندن هم انسان را با سواد نمی‌کند مثل خواندن دروس مختلف در مدرسه. آن چیزی که واقعی است ارتباط بین انسان­ها است که فهم رسانه را به ما یاد می‌دهد یعنی ما باید بتوانیم با غالب انسان­ها حرف بزنیم. وقتی نمی‌توانیم مسئله‌ای را حل کنیم اولین راهکارمان حذف کردن است. ما باید زمانی پیدا کنیم که اگر پیامی منتشر کردیم حرف ما را بفهمند اگر نمی‌بینند مسئله دیگری است.

 

عدم وجود حدوسط در فهم رسانه

محمدحسین بدری ادامه داد: ما تا زمانی که خودمان را زیاد به زحمت نیندازیم چیزی متوجه نمی‌شویم یعنی فهمیدن کار سختی است و زحمت دارد. ما بدون خواندن و جدی گرفتن و زحمت کشیدن به نقطه فهم خاصی نمی‌رسیم مگر معجزه‌ای اتفاق بیفتد که در حالت عادی معجزه نمی‌شود من اگر بخواهم به شما چیزی را یاد بدهم باید طوری بگویم که شما آن را متوجه شوید، فهم از رسانه حد وسط ندارد یا متوجه می‌شویم یا متوجه نمی‌شویم، به همین خاطر گرفتار ضعف هستیم اینکه من از چه چیزی خوشم می‌آید یا چه چیزی درست است دو مسئله متفاوت است یعنی باید بدانیم درستش چیست تا بتوانیم به سمتش حرکت کنیم.

لزوم شناخت شاخصه ­های گوناگون در تولید محتوا

وی در ادامه به اهمیت شناخت مولفه­های آثار مثبت اشاره کرد و افزود:

از کجا باید بفهمیم یک عکس، متن یا کلیپ خوب است یا نیست چگونه تراز آن را معلوم می‌کنیم؟ میزان ارتباط مخاطب با آن ملاک غلطی است؛ یعنی باید یک شاخصی داشته باشیم، محیط اجتماعی معادله یک مجهولی نیست که با یک شاخص آن را ببینیم لزوماً به صورت خطی همیشه به نتیجه نمی‌رسد ما نیاز به شناخت اجتماعی ترکیبی داریم. صورت غلط یک مسئله را ما نمی‌توانیم حل کنیم و باید تشخیص بدهیم که غلط است.

ارتقای فهم انسان با مطالعه­ی کتاب

بدری در پایان به معرفی کتاب‌هایی از جلال آل احمد و شهید آوینی پرداخت و در اهمیت مطالعه کتاب گفت: کتاب ها را به صورت جدی بخوانیم، به گونه‌ای که کتاب‌های امتحانی را می‌خوانیم. خواندن این کتاب‌ها بخشی از راه حل است یعنی ما را از این نقطه‌ای که هستیم یک مرحله بالا می‌برد و نگاه­تان را با یک نظامی به فرهنگ، رسانه، سیاست، اقتصاد و… تغییر می‌دهد.

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

zsaffari

۲۷ آذر ۱۴۰۳


زمان خود به خود تجربه تولید نمی‌کند 👌

نظرات بسته شده است