سیاست ورزی
قصهی ناتمام چالش های نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش
تحلیل و بررسی فرهاد سلطانی؛ معلم و فعال حوزه اقتصاد آموزش و پرورش از چالشهای دانشگاه فرهنگیان در نظام بودجه ریزی

سیاست ورزی
تحلیل و بررسی فرهاد سلطانی؛ معلم و فعال حوزه اقتصاد آموزش و پرورش از چالشهای دانشگاه فرهنگیان در نظام بودجه ریزی
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، اولین نشست از سلسله نشست های مصیر عدالت با محوریت چالش های نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش با حضور آقای فرهاد سلطانی، معلم و فعال اقتصاد آموزش و پرورش توسط معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در ابتدای نشست آقای سلطانی به لزومات بودجه ریزی آموزش و پرورش به صورت کلی پرداخت و گفت: کسری بودجه به این معناست که مصارف ما بیشتر از منابع ما باشد، سند بودجه سیاست ها و برنامه های یک دستگاه اجرایی را مشخص میکند و بر اساس سه اصل تنظیم میشود؛ اول تفسیر، یعنی اینکه جزئیات در آن قید شده باشد؛ دوم اصل تخصیص، یعنی مقدار بودجه درنظر گرفته شده باید در مکان مشخص شده خودش تخصیص و هزینه شود و سوم اصل تعادل، یعنی بین منابع و مصارف تعادل وجود داشته باشد.
وی توجه به چند نکته در بودجه آموزش و پرورش را لازم دانست و افزود: رشد عددی و به عبارتی کمی دارای اهمیت نیست، چیزی که اهمیت دارد این است که بودجه اختصاص پیدا کرده تا چه اندازه متناسب با اهداف آن دستگاه اجرایی و اهداف کشور هزینه میشود. از مهمترین منابع آموزش و پرورش نیروی انسانی است و نیروی انسانی ذاتا یک منبع دیر بازده است؛ به عبارتی ۱۵ تا ۲۰ سال ممکن است زمان ببرد و از این جهت نیز در سند بودجه اثرگذار است.
فرهاد سلطانی در ادامه چالش های بودجه ریزی آموزش و پرورش را برشمرد و بیان کرد: اولین چالشی که در نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم میکنیم قدرت چانه زنی وزارتخانه در مجلس است و به همین دلیل سهم سالانه وزارتخانه کمتر از ۱۰ درصد است و مبتنی برعملکرد و برنامه های آموزش و پرورش نیست.
این معلم فعال اقتصادی با برشمردن چالش های بودجه آموزش و پرورش تصریح کرد: عدالت محور نبودن بودجه آموزش و پرورش چه عدالت درون دستگاهی چه برون دستگاهی، چالش دیگر حوزه بودجه آموزش و پرورش است. بسته شدن بودجه آموزش و پرورش در اتاق بسته و جدا از آموزش و پرورش، توجه نشدن به سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی در مجلس، ناتوانی وزارت آموزش و پرورش برای گرفتن بودجه حاصل از درآمد زایی خود در شرکت های دارای سهام از دیگر چالش های موجود در نظام بودجه ریزی وزارت آموزش و پرورش هستند.
فرهاد سلطانی در انتها در پاسخ به سوالی بیان کرد: نمود عینی اسناد بالا دستی در لایحه بودجه دیده نمیشود برای مثال لایحه بودجه ۱۴۰۱ در انتهای هر ردیف بودجه، برای بخش های مختلف جملهی « مطابق ساحت های شش گانه سند تحول» درج شده ولی نمود عینی از این سند در بودجه مشاهده نشده و فاقد عملکرد است و به عبارتی در تنظیم بودجه به اسناد بالادستی به صورت آرمانی و نه واقعی چ نگاه میشود.
وی درباره تاریخی و ریشه ایی بودن مشکلات اقتصادی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: برای بررسی مشکلات وزارت آموزش و پرورش در حوزه بودجه اگر به تاریخ رجوع کنیم متوجه میشویم این مشکل به سالها قبل حتی پیش از انقلاب برمیگردد؛ از سال ۱۲۸۹ اگر دهه به دهه بررسی کنیم متوجه میشویم مشکلات و مسائل آموزش و پرورش در حوزه بودجه و اقتصاد به شدت ریشه ایی و ساختاری هستند.