نسخه ترمیمی سند تحول، خود نیاز به تحول دارد!
نسخه ترمیمیافته «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» با چالشهای اساسی روبهروست؛ از جذب غیراصولی معلمان تا تضعیف مدارس دولتی. آیا این بازنگری، خود نیاز به تحولی جدی ندارد؟

نسخه ترمیمیافته «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» با چالشهای اساسی روبهروست؛ از جذب غیراصولی معلمان تا تضعیف مدارس دولتی. آیا این بازنگری، خود نیاز به تحولی جدی ندارد؟
به گزارش پایگاه خبری-تشکیلاتی بعثنا، حدیث روزبهانی، جانشین خواهر مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی پیرامون نسخه ترمیمی سند تحول نوشت:
*در اواخر سال ۱۴۰۲* پیش نویس اولیه نسخه ترمیم یافته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سوی شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و انتشار یافت. طی بررسی های کارشناسانه ای که جمعی از اهالی این حوزه بر روی نسخه ترمیم یافته صورت دادند و در گزارشات منتشر یافته نیز قابل دسترسی است؛ بخش های قابل توجهی از این نسخه، حائز اشکالاتی بنیادی و خلاف سیاست های کلان نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران شمرده شد که برغم تلاش هایی که در راستای انعکاس این نظرات و آگاهی بخشی به نگارندگان نسخه ترمیم یافته بالاخص دبیر و اعضای محترم شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفت اما؛ امروز شاهد آن هستیم که کوچک ترین اهتمامی به مسائل مطروحه وجود نداشته است و چه بسا ایراداتی جدی تر و اساسی تر به اصل اتفاق وارد است که بی تفاوتی یا مواجهه سهل انگارانه با آن، میتواند این سند را نه یک نقطه ای برای عزیمت به سمت تحول، بلکه به یک افول تاریخی در تاریخچه اسناد بالادستی آموزش و پرورش بدل کند.
بعنوان نکته پایانی امّا بنظر میرسد جای این تلنگر خالیست. آن هم اینکه براستی این سند، تا چه اندازه میتواند نقشه راهی باشد برای افقی به بلندای تحول بنیادین در این دستگاه؟
اگر این پرسش در نسخه قبل بدون پاسخ مانده است؛ چه مقدار آن در نسخه جدید پیش رفته است؟ اگر پاسخ دندان گیری وجود ندارد، پس مقصود ما از ترمیم سند چه بوده؟ چگونه این سند را میشود به معنای واقعی کلمه، سند تحول بنیادین اتلاق کرد؟ بنظر میرسد، نگارندگان نسخه جدید، باید به دنبال پاسخ به این پرسش بر می آمدند و آنگاه که به پاسخ رسیدند، عزم به نگارش نسخه ترمیم یافته میکردند. امید است همه دست اندرکاران امر، مسئله سند را به اولویت اوّل سیستم بدل کنند تا گام های موثر تری در این راستا برداشته شود.