دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴

۲۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۸

معلم راوی

وقتی معلم، راوی حقیقت می‌شود

«معلم راوی، تلاشی است برای آنکه تاریخ زنده دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از زبان معلمان در کلاس‌های درس بازآفرینی شود.»

وقتی معلم، راوی حقیقت می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، سومین دوره حضوری «معلم راوی» ویژه دانشجومعلمان سراسر کشور، هفدهم شهریورماه ۱۴۰۴ در تهران آغاز شد. این دوره که با حضور مهمانانی چون امیر دربندی و دکتر ابراهیمی افتتاح شد، تلاشی بود برای آنکه معلم نه تنها نقش آموزگار کلاس بلکه وظیفه‌ای خطیرتر، یعنی روایتگری حقیقت و هویت انقلاب اسلامی را بر عهده گیرد. مباحث روز دوم، از هویت معلمی تا جنگ تعلیم و تربیت و استکبارشناسی، با ارائه استادان قائم پناه، حسین پور و نوبخت، چشم‌اندازی وسیع از جایگاه معلم در نبرد فکری و فرهنگی امروز گشود.

جنگ روایت‌ها؛ میدان پنهان نبرد

روز سوم با حضور استادان نصیری و اسماعیلی به جنگ روایت‌ها و بررسی تاریخ تحلیلی جنگ اختصاص یافت. تبیین شد که چگونه روایت‌ها ذهن ملت‌ها را شکل می‌دهند و چگونه دفاع مقدس نیز پیش از آنکه صحنه‌ای نظامی باشد، عرصه‌ای روایی و فکری بوده است. بررسی زمینه‌های ماقبل جنگ و سپس تحلیل تاریخ تحلیلی دفاع مقدس، نگاه دانشجومعلمان را از سطح حوادث به عمق نبرد ایدئولوژیک ارتقا داد.

واکاوی لایه‌های پنهان جنگ

در روز چهارم، تحلیل‌های تاریخی و استراتژیک ادامه یافت و ابعاد عمیق‌تری از جنگ تحمیلی بررسی شد؛ از ریشه‌ها و انگیزه‌های آغازین تا نقاط عطف و تصمیمات سرنوشت‌ساز. این روز به معلمان آینده نشان داد که فهم جنگ تنها در دانستن تاریخ آن خلاصه نمی‌شود، بلکه نیازمند تحلیل و بازخوانی عمیق است تا روایتگری آنان در کلاس درس به حقیقت نزدیک شود.

منافقین، ادبیات پایداری و پایان جنگ

پنجمین روز با محوریت منافقین، ادبیات پایداری و شرایط پیچیده پایان جنگ برگزار شد. استادان موگویی، عباس‌نژاد، نصیری و شمس‌آبادی ابعاد مختلفی از تاریخ انقلاب را باز کردند؛ از خیانت‌ها و توطئه‌های منافقین گرفته تا ظرفیت‌های ادبیات مقاومت در تقویت روحیه جامعه. بازخوانی مذاکرات پایان جنگ و روایت زندگی چند شهید برجسته نیز نشان داد که تاریخ دفاع مقدس تنها در میدان نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه یک متن زنده و چندوجهی است.

آوینی، زنان و رسالت معلم-راوی

روز ششم با مرور نگاه شهید سید مرتضی آوینی به جنگ آغاز شد. دیدگاه‌های او که فراتر از تاریخ‌نگاری صرف بود، به دفاع مقدس معنایی قدسی و تمدنی بخشید. اکران فیلم «صیاد»، تحلیل نقش زنان در جبهه و پشت جبهه و در نهایت بحث «چرا معلم باید راوی باشد» این روز را به بستری برای بازاندیشی رسالت معلم بدل کرد. در اینجا معلم نه تنها آموزش‌دهنده، بلکه حامل روایت حقیقت معرفی شد.

روایت فناورانه؛ آینده روایتگری

در روز هفتم، با حضور استادان ترابیان و جان‌نثار، تأکید بر روایت فناورانه و ظرفیت‌های راهیان نور به‌عنوان نرم‌افزار انقلاب شکل گرفت. همچنین بایدها و نبایدهای روایتگری مرور شد؛ از ضرورت صداقت و دقت گرفته تا پرهیز از تحریف. این مباحث یادآور شد که روایتگری اگرچه ریشه در گذشته دارد، اما زبان و ابزار آن باید متناسب با نسل امروز بازآفرینی شود.

جمع‌بندی؛ مانور فرهنگی برای معلمان آینده

سومین دوره «معلم راوی» صرفاً یک برنامه آموزشی نبود، بلکه مانوری فرهنگی و هویتی بود که معلم را در خط مقدم جنگ روایت‌ها قرار داد. دفاع مقدس در این نگاه، متنی زنده و جاری است که باید در کلاس‌های درس بازآفرینی شود. روایتگری درست و متعهدانه، سدی در برابر تحریف‌ها و ابزاری برای هویت‌بخشی به نسل آینده است؛ نسلی که معلمش دیگر تنها یک آموزگار نیست، بلکه راوی حقیقت است.

 

 

مطالب مرتبط