مصاحبه
مصوبه هیئت وزیران: فاتحه ای بر تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی
اخیراً مصوبهای از سوی هیئت وزیران به تصویب رسیده که با انحراف مسیر جذب معلمان، بار دیگر سیاستهای ناکارآمد گذشته را احیا کرده است.

مصاحبه
اخیراً مصوبهای از سوی هیئت وزیران به تصویب رسیده که با انحراف مسیر جذب معلمان، بار دیگر سیاستهای ناکارآمد گذشته را احیا کرده است.
به گزارش پایگاه خبری-تشکیلاتی بعثنا، در شرایطی که نظام تعلیم و تربیت کشور در آستانه تحولات بنیادین قرار دارد، اخیراً مصوبهای از سوی هیئت وزیران به تصویب رسیده. که موجبات نگرانی اصحاب تعلیم و تربیت و دلسوزان نظام آموزشی را فراهم آورده است. این مصوبه که با استناد به بند «ب» ماده ۸۸ قانون برنامه هفتم توسعه تنظیم شده، مسیر جذب معلمان را از مسیر اصلی خود منحرف خواهد ساخت. و بار دیگر سیاستهای ناکارآمد گذشته را احیا کرده است.
پایگاه خبری تشکیلاتی «بعثنا» در راستای رسالت حرفهای خود و با هدف واکاوی ابعاد مختلف این موضوع، گفتوگویی تخصصی با ملیحه محمدیان، معلم و معاون سیاستورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور ترتیب داده است. ایشان در این گفتوگو به تشریح آسیبها و پیامدهای این مصوبه می پردازد. و راهکارهای اساسی برای خروج از این چالش را ارائه نمودهاند.
خبرنگار بعثنا:با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. به عنوان نخستین پرسش، ارزیابی شما از مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص جذب معلمان از طریق دورههای مهارتآموزی یکساله چیست؟ آیا این مصوبه را میتوان در راستای تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی دانست؟
ملیحه محمدیان:این مصوبه که در تاریخ ۱۴۰۴/۱/۲۴ با استناد به بند ب ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران با موضوع تامین معلمان مورد نیاز از میان دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تصویب شده، نوعی عقبگرد به سیاستهای اشتباه دهههای گذشته محسوب میشود. تربیت معلم زمانی به معنای واقعی محقق میشود که شکل دهنده هویت باشد، و این امر در یک فرآیند تدریجی و یکپارچه امکانپذیر است. دوره مهارتآموزی کوتاه مدت یکساله به هیچ وجه متضمن شکلگیری هویت معلمی نیست.
خبرنگار بعثنا:برخی استدلال میکنند که این طرح برای پاسخگویی به نیاز فوری آموزش و پرورش ضروری است. آیا این توجیه را میپذیرید؟
محمدیان:با توجه به نقش کلیدی معلمان به عنوان پایه ریز تمدن نوین اسلامی و اهمیت دانشگاه ماموریت محور فرهنگیان؛ اینگونه سیاستها که با هدف تامین معلم و پر کردن کلاسهای خالی صورت میگیرد، نه تنها اصولی نیست، بلکه در طولانی مدت بحران ناترازی منابع انسانی را تشدید خواهد کرد. این راهکارهای کم هزینه و زودبازده، به جای حل مشکلات، تنها ضربهای بر پیکره نظام تعلیم و تربیت وارد میکند.
خبرنگار بعثنا: به نظر شما این مصوبه چه تأثیری بر جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی اصلی تربیت معلم خواهد داشت؟
محمدیان: برنامه هفتم پیشرفت در بند ب ماده ۸۸ با قرار دادن حوزههای علمیه و دانشگاههای دولتی و غیردولتی دیگر در کنار دانشگاه فرهنگیان و وارد کردن این نهادها به چرخه تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش، عملاً عرصه را برای تقویت دانشگاه فرهنگیان تنگ میکند. و الزامات توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان را تحت شعاع قرار میدهد. و باعث تضعیف روند نیروی انسانی آموزش و پرورش میشود. اولویتهایی چون توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و افزایش کارکرد آن که موضوع ماده ۹۲ بند ث شماره ۲ قانون برنامه هفتم است نیز با این آیین نامه اجرایی تضعیف خواهد شد. و باید توجه داشت که حل مشکلات در عرصه ناترازی منابع انسانی به صورت پایدار جز از طریق توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی حل نخواهد شد.
خبرنگار بعثنا: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان چه راهکارهایی را برای حل این معضل پیشنهاد میدهد؟
محمدیان: ما نیازمند برنامهای جامع هستیم که مبتنی بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان باشد. این شامل:
خبرنگار بعثنا: سخن پایانی شما چیست؟
محمدیان: نگاه ما به نیروی انسانی به عنوان عامل محرک تحولات اجتماعی و عامل پیشرفت جامعه باید یک نگاه بلند مدت باشد. و ما برای گذر از بحران جدی در حوزه منابع انسانی نیازمند برنامه ای جامع هستیم. و این سیاست های کوتاه مدت و سطحی جز ضربه ای بر پیکره نظام تعلیم و تربیت نخواهد بود. بهتر است اگر مسئولین دغدغه این حوزه را دارند به دور از سو استفاده ها و بازی های سیاسی به طور واقعی در راستای تقویت الگوی تربیت معلم و توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان گام بردارند.
–
پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا
اردیبهشت ۱۴۰۴