به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا در نهمین روز از دوره، نشست تخصصی با موضوع نقش سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت اسلامی با حضور استاد رامشت برگزار شد. در ابتدای جلسه، استاد با تأکید بر یکی از کارکردهای مهم تربیت رسمی گفت: «نظام آموزشوپرورش در هر کشور، وظیفهی بازتولید ارزشهای حاکمیت را بر عهده دارد. در منظومهی تعلیموتربیت اسلامی نیز، هدف غایی، تربیت انسان مطلوب بر پایهی ارزشهای اسلامی و در جهت آرمانهای انقلاب است.»

ضرورت تحول؛ با استناد به منویات رهبری
استاد در ادامه، با استناد به بیانات رهبر انقلاب، بر ضرورت تحول بنیادین در آموزشوپرورش تأکید کرد. وی گفت: «بازی تعلیموتربیت اسلامی، بازی تربیت انسان مطلوب است؛ و این بازی تنها در چارچوب یک نگاه تمدنی، قابل تحقق است.»
سند تحول؛ میثاقی برای ارادهی جمعی
وی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین، آن را میثاق مشترک معلمان و نقشهی راه نظام تربیتی کشور دانست و افزود:
«سند تحول، میتواند گفتمانی بر محور ارادهای جمعی برای تحقق تربیت اسلامی بسازد؛ از یک سو معیاری برای سنجش وضع موجود و مطلوب، و از سوی دیگر، افقی برای ترسیم دوردستهای انقلاب اسلامی. در سطحی بالاتر، این سند میتواند محافظ مبانی تربیتی انقلاب و سپری در برابر نفوذ اسناد استعماری جهانی باشد.»
بررسی سیر طراحی و تدوین سند
استاد سپس به روند طراحی و تدوین سند تحول پرداخت و پیوند آن را با مبانی نظری تعلیم و تربیت تبیین کرد. وی در تحلیل بخشهای مختلف سند، تأکید کرد که بدون آگاهی و مشارکت فعالانهی معلمان، تحقق سند ممکن نیست:
«وقتی میگوییم مجری تام و تمام سند، صرفاً معلم نیست، به این معنا نیست که معلم نقشی ندارد. ارادهی معلمانه است که میتواند با شناخت و باور، تحول را ممکن کند.»
آسیبشناسی سند؛ از تدوین تا اجرا
در بخش پایانی جلسه، استاد به آسیبشناسی سند تحول پرداخت. از جمله آسیبها در لایهی تدوین:
۱. تفسیرپذیری بالا
۲. شاخصناپذیری برنامهها
۳. تکثر اسناد و ناهماهنگی برنامهها
و در لایهی اجرا:
۱. نبود متولی مشخص برای اجرای سند
۲. ضعف نظام برنامهریزی
۳. فقدان گفتمانسازی مؤثر، بهویژه در میان معلمان
تحول بر دوش انسان است، نه امکانات
استاد با نگاهی راهبردی خاطرنشان کرد: «تحول در نظام تعلیم و تربیت، بر انسان سوار است، نه بر امکان. معجزهی معلم از آنجا آغاز میشود که کار را برای خدا آغاز کند؛ آنگاه کار، خود روشن میشود.»
وی در پایان با اشاره به بیانات امام خمینی گفت: «امام، با دستکاری قدرت و قرار دادن آن ذیل ولایت فقیه، روابط جدیدی تعریف کرد. ما نیز باید در تربیت، روابط و سازوکارها را دگرگون سازیم.»
هر مدرسه، باید یک شهر موشکی باشد؛ با قدرت ارادهی معلمان، که در استمرار، پیوستگی و کنشگری گامبهگام، میتوانند معجزهی تحول را رقم بزنند.
