پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴

۱۳:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸

مصاحبه

تعلیم‌وتربیت حساس‌تر از سایر حوزه‌های استخدامی است

در بسیاری از کشورها سن جذب معلم حداکثر ۲۵ سال است و این امر به دلیل نقش ارتباطی معلم و دانش‌آموز اهمیت دارد.

تعلیم‌وتربیت حساس‌تر از سایر حوزه‌های استخدامی است

به گزارش پایگاه خبری ـ تشکیلاتی بعثنا در ادامه گفت‌وگوها پیرامون موضوع افزایش سقف سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، فاطمه اکبری معاونت سیاست‌ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اصفهان با دکتر امینی، معاون هماهنگی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت‌وگو کردند.

سؤال: جناب‌عالی با افزایش سقف سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان موافقید یا مخالف؟

امینی: این موضوع در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و پس از تصویب در آن شورا قابلیت اجرا خواهد داشت. اما اینکه صرفاً بگوییم این تصمیم خوب است یا بد، نیاز به تحقیق جامع دارد. نمی‌توان در یک جمله قضاوت کرد. باید مطالعات اجتماعی، فرهنگی و تربیتی انجام شود تا ابعاد مثبت و منفی روشن شود.

چالش یکسان‌انگاری تربیت معلم با استخدام

یکی از ایرادها این است که فرایند تربیت معلم با فرایند استخدام یکی فرض شده است. در حالی که تربیت معلم یک فرایند علمی، تربیتی و مبتنی بر آموزه‌های دینی و اجتماعی است و نباید آن را صرفاً ابزاری برای حل مشکل اشتغال دید.

تفاوت‌های سنی و فضای خوابگاهی

دانشگاه فرهنگیان محیطی خوابگاهی و شبانه‌روزی است. حضور فرد ۳۰ ساله در کنار دانشجوی ۱۸ ساله می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند، چون حداقل یک دهه اختلاف سنی دارند. این تفاوت ممکن است بر فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تأثیر بگذارد.

ارزیابی و سنجش داوطلبان

ارزیابی داوطلبان ۱۸ یا ۱۹ ساله که تازه از دبیرستان وارد می‌شوند با ارزیابی داوطلبان ۳۰ ساله متفاوت است. این مسئله در فرایند سنجش و مصاحبه می‌تواند ابهام ایجاد کند و کار را دشوار سازد.

تبعات آموزشی و بازنشستگی

اگر فردی در ۳۰ یا ۳۵ سالگی وارد شود، باید تا ۶۵ یا ۷۰ سالگی خدمت کند. پرسش این است که آیا چنین فردی در آن سنین همچنان راندمان لازم برای فعالیت آموزشی را خواهد داشت یا خیر؟ این موضوع نیازمند بررسی‌های دقیق است.

مزایا و انگیزه‌های طرح

البته این طرح می‌تواند طیف بیشتری از داوطلبان را پوشش دهد و شاید پاسخی به مطالبات جوانان جویای کار باشد. در مجلس و دیگر نهادها نیز نمایندگان به دنبال راه‌هایی برای حل مشکل اشتغال هستند. اما در تعلیم‌وتربیت، حساسیت‌ها بالاتر است چون بحث پرورش نسل آینده در میان است.

تجربه جهانی

در بسیاری از کشورها، حداکثر سن جذب معلم ۲۵ سال تعیین شده است. علت این است که نزدیکی سن معلم و دانش‌آموز می‌تواند در ارتباط تربیتی اثرگذار باشد. به‌ویژه در آموزش ابتدایی که بیشتر از معلمان خانم استفاده می‌شود، تجربه نشان داده معلمان جوان‌تر تأثیرگذاری بیشتری دارند.

جمع‌بندی

امینی: افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان موضوعی چندبعدی است. نمی‌توان صرفاً به آن پاسخ مثبت یا منفی داد. باید پژوهش‌های جامع، آمار دقیق از نیازهای آینده و مطالعات تطبیقی انجام شود تا تصمیم نهایی به نفع نظام تعلیم‌وتربیت کشور باشد.

مطالب مرتبط