یادداشت دانشجویی
روایت گمشده جنگ ۱۲ روزه در شروع سال تحصیلی
تبیین صحیح جنگ ۱۲ روزه باید بخشی از هویت حرفهای معلمان شود و در برنامههای آموزشی و پرورشی دانشگاه فرهنگیان جایگاهی محوری داشته باشد.

یادداشت دانشجویی
تبیین صحیح جنگ ۱۲ روزه باید بخشی از هویت حرفهای معلمان شود و در برنامههای آموزشی و پرورشی دانشگاه فرهنگیان جایگاهی محوری داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، محمد رضا کیانی معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری در یادداشتی نوشت:
سال تحصیلی تازه در شرف آغاز است و میلیونها دانشآموز بار دیگر پای درس معلمان نشستهاند. با وجود اقدامات رسمی اخیر، هنوز پرسشی جدی باقی است: آیا روایت جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی در خرداد و تیر ۱۴۰۴ به شکل واقعی و عمیق در مدارس و دانشگاهها منتقل میشود؟ جنگی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «کار بزرگی» از سوی ملت ایران بود، امروز در حافظه آموزشی نسل جوان هنوز جایگاه کافی ندارد.
براساس آمار رسمی، در جریان این جنگ ۳۴ دانشآموز و ۵ معلم، از جمله دو معلم بازنشسته به شهادت رسیدند. چندین دانشآموز و فرهنگی دیگر زخمی شدند. و ۳۶ مدرسه در نقاط مختلف کشور آسیب دید. این واقعیتها نشان میدهد که آغاز سال تحصیلی بهترین فرصت برای ثبت و روایت یاد و خاطره این شهداست. اگر این نسل روایت درست را نشنود، روایت تحریفشده دشمنان جای آن را خواهد گرفت.
در چند ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اقداماتی مانند ویژهنامهها و برنامههای آموزشی مرتبط با جنگ ۱۲ روزه آغاز کردهاند که از مهرماه در مدارس در دسترس قرار خواهد گرفت.
این اقدامات نشان میدهد که حرکت در مسیر روایتگری آغاز شده، اما هنوز کافی نیست. مدارس باید این محتوا را نه به شکل تشریفاتی، بلکه بهصورت پویا و تعاملی در کلاسهای پرورشی و فوقبرنامهها ارائه کنند تا دانشآموزان بتوانند درک درست و عمیقی از مقاومت و فداکاری ملت ایران پیدا کنند.
دانشگاهها نیز مسئولیت سنگینی در این زمینه دارند، اما اهمیت دانشگاه فرهنگیان به مراتب بیشتر است. پرسش اصلی این است: آیا در دانشگاه فرهنگیان که محوریت اصلی تعلیم و تربیت و ساخت هویت آینده را دارد، طرح و برنامهریزی مشخصی برای تبیین ابعاد مختلف این جنگ ۱۲ روزه انجام شده است؟ این دانشگاه نه تنها مسئول تربیت معلمان نسل آینده است، بلکه باید مهارت انتقال تاریخ، مقاومت ملی و روایتگری را در برنامههای آموزشی خود جدی بگیرد.
معلم فردا، کسی است که دانشآموز را با تاریخ واقعی کشور خود آشنا میکند. اگر دانشگاه فرهنگیان نتواند این تبیین را انجام دهد، حلقه پیوند میان نسل جدید و حافظه تاریخی کشور گسسته خواهد شد. و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «اگر امروز ما روایت نکنیم، دشمن روایت میکند!»
بنابراین، تبیین صحیح جنگ ۱۲ روزه باید بخشی از هویت حرفهای معلمان شود. و در برنامههای آموزشی و پرورشی دانشگاه فرهنگیان جایگاهی محوری داشته باشد و نیازمند یک برنامهریزی دقیق و مدون است.
لزوم نشان دادن حماسه مقاومت ملت ایران، توجه ویژه به مدارس آسیبدیده به عنوان نماد مقاومت، روایت شهادت و مسیر زندگی دانشآموزان و معلمان شهید، از جمله اقداماتی است که میتواند سکوت در برابر جنگ ۱۲ روزه را بشکند. و نسل جدید را با حقیقت، فداکاری و مقاومت ملت ایران آشنا کند.
فلذا انتظار میرود فعالین عرصه تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش، با یک نگاه جامع و راهبردی به مسئله مقاومت و این حماسه ملی، برنامهریزی دقیق و مدون داشته باشند. تا روایت جنگ ۱۲ روزه نه تنها به معلمان، بلکه به تمام نسل آینده منتقل شود و حافظه تاریخی ملت مستحکم گردد.