یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴

۱۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵

ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان با مأموریت «تربیت معلم» هم‌خوانی ندارد

جانشین مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، با انتقاد از ساختار جدید این دانشگاه گفت: در چارت تازه‌ای که برای دانشگاه فرهنگیان طراحی شده، به مأموریت‌محوری این دانشگاه که تربیت معلم است، توجهی نشده و ساختار جدید عملاً دانشگاه فرهنگیان را ب...

ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان با مأموریت «تربیت معلم» هم‌خوانی ندارد

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، میثاق شمسینی، جانشین مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با تشریح جزئیات طرح جدید ساختار دانشگاه فرهنگیان گفت: در ساختار فعلی، دانشگاه فرهنگیان دارای یک سازمان مرکزی در تهران است که بالادست آن، بخشی تحت عنوان مدیریت امور پردیس‌ها و مراکز در هر استان فعالیت می‌کند. ذیل این مدیریت‌ها نیز پردیس‌ها و مراکز متعدد دانشگاه فرهنگیان در سطح استان‌ها قرار دارند.

به گفته وی، این پردیس‌ها و مراکز، واحد‌های مستقل دانشگاهی محسوب می‌شوند که از طریق مدیریت امور پردیس‌ها هماهنگ شده و در نهایت تحت نظارت سازمان مرکزی اداره می‌شوند.

 

ساختار فعلی دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟

شمسینی درباره ساختار جدید توضیح داد: در مدل تازه‌ای که قرار است اجرا شود، به جای پردیس‌ها و مراکز، دانشکده‌ها تشکیل خواهند شد. همچنین، مدیریت امور پردیس‌ها در هر استان حذف و به‌جای آن، دانشگاه فرهنگیان استانی تأسیس می‌شود. در سطح ملی نیز، به جای سازمان مرکزی فعلی، نهادی تحت عنوان دانشگاه ملی فرهنگیان ایجاد خواهد شد. در مجموع، کشور دارای ۳۱ دانشگاه فرهنگیان استانی و یک دانشگاه ملی خواهد شد.

 

وی در ادامه با انتقاد از این طرح اظهار داشت: مشکل اصلی این ساختار جدید این است که هیچ نسبتی با مأموریت ذاتی دانشگاه فرهنگیان یعنی تربیت معلم ندارد. وقتی دانشگاه فرهنگیان را در کنار دانشگاه‌های تخصصی کشور قرار می‌دهیم—مثل دانشگاه‌های افسری، دانشگاه علوم پزشکی یا دانشگاه صداوسیما—می‌بینیم که هر کدام از این مراکز ساختارشان وامدار مأموریتشان است. اما در این ساختار جدید، هیچ نشانه‌ای از آن مأموریت ویژه تربیت معلم دیده نمی‌شود.

 

فقدان مأموریت‌محوری در طراحی جدید

شمسینی تصریح کرد: متأسفانه چارت جدید، چه در بخش آموزشی و چه در بخش اداری، تقریباً کپی‌برداری‌شده از ساختار دانشگاه‌های عمومی نظیر دانشگاه آزاد یا دانشگاه‌های سراسری است و به همین دلیل، نه تنها مأموریت‌محور نیست بلکه خطر از بین رفتن هویت معلم‌پروری دانشگاه فرهنگیان را در آینده نزدیک تقویت می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه مأموریت‌محوری باید در بطن ساختار دیده شود، افزود: در دانشگاه فرهنگیان، ساختار‌ها باید در خدمت هدف باشند. یعنی تقویت‌کننده نقاط قوت مأموریت تربیت معلم و مانع از گسترش آسیب‌ها. اما ساختار جدید دقیقاً برعکس عمل می‌کند و دانشگاه فرهنگیان را بیش از پیش به سمت دانشگاه‌های معمولی سوق می‌دهد؛ روندی که طی دهه اخیر موجب تضعیف جایگاه تربیت معلم شده است.

 

تضعیف هویت تربیت معلم در قالب جدید

شمسینی با اشاره به پیامد‌های این رویکرد گفت: وقتی ساختار دانشگاه فرهنگیان به‌گونه‌ای طراحی شود که تفاوتی با سایر دانشگاه‌ها نداشته باشد، این ذهنیت شکل می‌گیرد که برای تربیت معلم نیازی به دانشگاه فرهنگیان نیست و می‌توان معلم را از هر دانشگاهی جذب کرد. همین نگاه است که باعث شده امروز بخش زیادی از معلمان از مسیر‌هایی غیر از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند.

 

جانشین مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود به نقد نحوه تدوین و تصویب این ساختار پرداخت و گفت: این طرح متأسفانه بدون پشتوانه کارشناسی و پژوهشی تدوین شده است. نه مطالعات تطبیقی دقیقی انجام شده، نه نظرات اساتید، نخبگان و بدنه دانشگاه گرفته شده است. حتی اصل تدریج در اجرای تغییرات ساختاری نیز رعایت نشده و قرار است این طرح به‌صورت یک‌باره در کل کشور اجرا شود.

 

وی ادامه داد: از منظر فرآیندی هم ایراد جدی وجود دارد؛ چون این ساختار پشت در‌های بسته تصویب شده و بدنه دانشگاه اعم از اساتید، مدیران، کارشناسان و تشکل‌های دانشجویی در تدوین آن مشارکت نداشته‌اند. چنین تصمیم‌های غیرمشارکتی معمولاً به مقاومت‌های طبیعی در بدنه دانشگاه منجر می‌شود و اجرای موفق طرح را دشوار می‌کند.

 

شمسینی در پایان، با تأکید بر اهمیت این موضوع گفت: به نظر من، این طرح مهم‌ترین مسئله دهه اخیر دانشگاه فرهنگیان است. چون اگر ساختار تغییر کند، بسیاری از عناصر آموزشی، فرهنگی، اداری و حتی فلسفه وجودی دانشگاه هم تغییر خواهد کرد. وقتی این تحول اتفاق بیفتد، بازگرداندن وضعیت به حالت مأموریت‌محور بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن خواهد بود.

 

اهمیت تحول ساختاری در سرنوشت دانشگاه فرهنگیان

به گفته‌ی میثاق شمسینی، ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان نه‌تنها از اهداف اصلی تربیت معلم فاصله گرفته، بلکه با نبود پشتوانه کارشناسی، خطر از دست رفتن هویت مأموریت‌محور دانشگاه را افزایش می‌دهد. بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تأکید دارد که هرگونه تحول ساختاری در این دانشگاه باید با مشارکت واقعی بدنه‌ی علمی و بر اساس مطالعات تخصصی و تدریجی انجام گیرد تا منجر به ارتقای نظام تربیت معلم کشور شود، نه تضعیف آن.

 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط