یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

۲۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵

تحلیل دکتر تراب‌زاده از نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین

قسمت اول ویژه‌برنامه «ترمیم»: ترمیم یا تبعیض؟

در این بخش از ویژه‌برنامه «ترمیم»، محمدصادق تراب‌زاده، به بررسی یکی از بنیادی‌ترین چالش‌های نسخه‌ی ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین می‌پردازد: آیا این پیش‌نویس در مسیر «ترمیم سند» حرکت می‌کند یا خود به «تشدید نابرابری» میان مدارس دولتی و غیرد...

ویژ‌برنامه ترمیم محمدصادق تراب‌زاده

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، در نخستین قسمت ویژه‌برنامه «ترمیم»،با دکتر محمدصادق تراب‌زاده، پژوهشگر حوزه عدالت مرکز رشد، درباره پیش‌نویس نهایی نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از منظر «عدالت آموزشی» گفتگو می شود.

در این قسمت با تحلیل بندهای مرتبط با مدارس دولتی و غیردولتی، به این پرسش اساسی پرداخته می شود که آیا این پیش نویس در مسیر ترمیم بی عدالتی های موجود است یا تشدید آن ها؟

دکتر تراب زاده در این قسمت،ضمن یک تعریف ابتدایی درباره مفهوم عدالت آموزشی، به بررسی بند های مختلف نسخه ترمیم درباره جایگاه مدارس غیردولتی از این منظر می پردازد.

او تأکید می‌کند که یکی از مشکلات اساسی این سند،بحث گرد و مبهم نوشته شدن بند های آن است که امکان تفسیر های گوناگون در جهت ضربه به عدالت آموزشی را در اجرا خواهد داشت.

به‌گفته وی، نسخه ترمیم همچنان نقاط ضعفی مثل عدم پرداخت درست به مسئله نسبت مدارس غیر دولتی و دولتی، به رسمیت نشناختن تنوع جمعیت دانش آموزی،ترسیم راه درست برای مشارکت مردم در آموزش و پرورش،مسئله کنکور و … را در خود دارد.

در این قسمت هم چنین نقد هایی نسبت به مدل سند نویسی و در نظر نگرفتن برخی گلوگاه های تحولی و مسائل روز موجود در آموزش و پرورش و درنتیجه نوشتن سندی کلی با قابلیت ارائه برای آموزش و پرورش چند صد سال بعد هم مطرح شد.

جمع‌بندی این تحلیل، لزوم بازنگری برخی بندهای نسخه ترمیم و رفتن به سراغ عباراتی متقن،دارای جهت و غیر مبهم را برای جلوگیری از ایجاد تبعیض‌های تازه در نظام آموزشی کشور برجسته می‌کند.

مطالب مرتبط