چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴

۱۶:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۰۳

وقتی همه چیز کالا می‌شود؛ روایت استاد ولدان از ریشه‌های مدرنیته

در دومین روز از دوره تخصصی نظام مباحث آموزش و پرورش، استاد ولدان با تحلیل سیر تحولات فکری و فرهنگی غرب، به بررسی پیامدهای فردگرایی، عقل ابزاری و آزادی بدون قید بر نظام تربیتی پرداخت.

وقتی همه چیز کالا می‌شود؛ روایت استاد ولدان از ریشه‌های مدرنیته

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، دومین روز از این دوره با برگزاری جلسات با حضور استاد ولدان پیرامون موضوع سیر تحولات فکری،فرهنگی و مدل اداره در تاریخ ۲مردادماه ۱۴۰۴ در سالن همایش گل نرگس مجتمع فرهنگی امام رضا در شهر مشهد مقدس برگزار شد. این نشست با هدف بررسی تحولات تاریخی و مفهومی تمدن غرب و تأثیر آن بر ساختارهای تربیتی و اجتماعی برگزار گردید.

تحول‌خواهان و نقطه عزیمت آنان در مواجهه با مدرنیته

در ابتدای جلسه، استاد ولدان با اشاره به سیر تحولات ۵۰۰ سال اخیر در غرب، آن را مبنای اساسی برای درک صحیح از وضعیت کنونی دانست و اظهار داشت: «همه تحول‌خواهان تاریخ، از یک نقطه عزیمت آغاز کرده‌اند و آن، فهم دقیق جهان مدرن و تعبیر آن است. بدون این فهم، کنشگری صحیح ممکن نیست.»

وی سپس به یکی از بنیادی‌ترین پرسش‌های اندیشه اجتماعی پرداخت: نظم اجتماعی چگونه امکان‌پذیر است؟ و در ادامه، سه نگاه متفاوت به عامل حرکت انسان را برشمرد:

  • ۱. ترس؛ که منجر به شکل‌گیری نظامات مبتنی بر استیلا شده است.
  • ۲. نفع و طمع؛ که پایه‌گذار نظام سرمایه‌داری و جامعه بازار بوده است.
  • ۳. عشق و محبت؛ که ریشه در نظامات اجتماعی انبیا و اولیا دارد.

 

از تغییرات فنی تا کالایی شدن همه ابعاد زندگی

در ادامه، استاد به بررسی روند تغییرات تاریخی در غرب پرداخت و اظهار داشت: «تحولات نخست، فنی بود؛ که منجر به مازاد تولید و شکل‌گیری بازار و تجارت شد. در ادامه، با پیدایش طبقه کارگر و فردگرایی، کار فردی اهمیت یافت و بازار به کانون اصلی تأمین نیازها تبدیل شد؛ تا جایی که همه چیز تبدیل به کالا گردید.»

ایشان در ادامه به نقش فناوری چاپ در گسترش روند دین‌زدایی اشاره کرد و تأکید کرد: «افزایش تقاضا برای چاپ باعث شد دین‌پیرایی راحت‌تر و گسترده‌تر صورت گیرد.»

درک نیاز واقعی، پاسخ کاذب

در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اصالت تمامی نیازهای انسانی، یادآور شد: «هیچ نیاز غیر اصیلی در انسان وجود ندارد، اما پاسخ به این نیازها می‌تواند کاذب یا نادرست باشد.»

سه عارضه تمدن مدرن و تأثیر آن بر تربیت

در بخش پایانی این نشست، سه عارضه اصلی جهان مدرن و تأثیر آن بر حوزه آموزش و تربیت مورد بررسی قرار گرفت:

  • ۱. فردگرایی: که با نادیده‌گرفتن نظم اجتماعی و نظم اشیا، منجر به از دست رفتن معنا و بُعد حماسی زندگی شده است.
  • ۲. عقل ابزاری: که نگاه صرفاً کاربردی و منفعت‌محور به امور دارد.
  • ۳.آزادی بدون قید: که با گسستن از سنت‌ها و ارزش‌ها، مفهوم آزادی را از معنا تهی کرده است.

استاد ولدان تأکید کردند که برای شکل‌دادن به نظام آموزشی تمدن‌ساز، بازاندیشی در مبانی انسان‌شناختی و اجتماعی نظام مدرن، امری ضروری است.


ویژه_نامه نهمین دوره نظام مباحث آموزش و پرورش

مطالب مرتبط