وقتی همه چیز کالا میشود؛ روایت استاد ولدان از ریشههای مدرنیته
در دومین روز از دوره تخصصی نظام مباحث آموزش و پرورش، استاد ولدان با تحلیل سیر تحولات فکری و فرهنگی غرب، به بررسی پیامدهای فردگرایی، عقل ابزاری و آزادی بدون قید بر نظام تربیتی پرداخت.
در دومین روز از دوره تخصصی نظام مباحث آموزش و پرورش، استاد ولدان با تحلیل سیر تحولات فکری و فرهنگی غرب، به بررسی پیامدهای فردگرایی، عقل ابزاری و آزادی بدون قید بر نظام تربیتی پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، دومین روز از این دوره با برگزاری جلسات با حضور استاد ولدان پیرامون موضوع سیر تحولات فکری،فرهنگی و مدل اداره در تاریخ ۲مردادماه ۱۴۰۴ در سالن همایش گل نرگس مجتمع فرهنگی امام رضا در شهر مشهد مقدس برگزار شد. این نشست با هدف بررسی تحولات تاریخی و مفهومی تمدن غرب و تأثیر آن بر ساختارهای تربیتی و اجتماعی برگزار گردید.
در ابتدای جلسه، استاد ولدان با اشاره به سیر تحولات ۵۰۰ سال اخیر در غرب، آن را مبنای اساسی برای درک صحیح از وضعیت کنونی دانست و اظهار داشت: «همه تحولخواهان تاریخ، از یک نقطه عزیمت آغاز کردهاند و آن، فهم دقیق جهان مدرن و تعبیر آن است. بدون این فهم، کنشگری صحیح ممکن نیست.»
وی سپس به یکی از بنیادیترین پرسشهای اندیشه اجتماعی پرداخت: نظم اجتماعی چگونه امکانپذیر است؟ و در ادامه، سه نگاه متفاوت به عامل حرکت انسان را برشمرد:
در ادامه، استاد به بررسی روند تغییرات تاریخی در غرب پرداخت و اظهار داشت: «تحولات نخست، فنی بود؛ که منجر به مازاد تولید و شکلگیری بازار و تجارت شد. در ادامه، با پیدایش طبقه کارگر و فردگرایی، کار فردی اهمیت یافت و بازار به کانون اصلی تأمین نیازها تبدیل شد؛ تا جایی که همه چیز تبدیل به کالا گردید.»
ایشان در ادامه به نقش فناوری چاپ در گسترش روند دینزدایی اشاره کرد و تأکید کرد: «افزایش تقاضا برای چاپ باعث شد دینپیرایی راحتتر و گستردهتر صورت گیرد.»
در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اصالت تمامی نیازهای انسانی، یادآور شد: «هیچ نیاز غیر اصیلی در انسان وجود ندارد، اما پاسخ به این نیازها میتواند کاذب یا نادرست باشد.»
در بخش پایانی این نشست، سه عارضه اصلی جهان مدرن و تأثیر آن بر حوزه آموزش و تربیت مورد بررسی قرار گرفت:
استاد ولدان تأکید کردند که برای شکلدادن به نظام آموزشی تمدنساز، بازاندیشی در مبانی انسانشناختی و اجتماعی نظام مدرن، امری ضروری است.