سخنرانی سجاد احسان بخش خطاب به دکتر قالیباف
سندتحول جایش در کشو نیست
سخنرانی سجاد احسان بخش مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژاد، در نشست صمیمانه تشکلهای دانشجویی استان یزد با دکتر قالیباف

سخنرانی سجاد احسان بخش خطاب به دکتر قالیباف
سخنرانی سجاد احسان بخش مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژاد، در نشست صمیمانه تشکلهای دانشجویی استان یزد با دکتر قالیباف
بهگزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، سجاد احسان بخش مسئول بسیج دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژاد، در نشست صمیمانه تشکلهای دانشجویی استان یزد با دکتر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی به ارائه سخنرانی پرداخت، در ادامه مشروح سخنرانی احسانبخش را مطالعه میکنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ؛
هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش میدهند بازخواست خواهید شد.
آقای دکتر قالیباف؛ چندی است که زمزمه هایی به گوش میرسد من باب اسنادی که معروف به توسعه پایدار هستند. اسنادی نظیر سند ۲۰۳۰ و جدیداً نسخه ارتقا یافته آن یعنی سند ۲۰۵۰ که سوای از بیانات دلچسب و فریبنده پشتوانه استعماری در خود دارند واژگان به ظاهر آکادمیک اما دو پهلو نظیر صلح و عدالت. در بند ۴_۷ سند ۲۰۳۰ بیان میشود که آموزش در خدمت صلح و پرهیز از خشونت باید باشد. آموزش صلح میدهند اما در برابر قتل عام غزه تنها ابراز نگرانی میکنند.
تامین کنندگان مالی و تاسیس کنندگان سازمان ملل کسانی هستند که نبض خرید و فروش اسلحه در دنیا در دستان آنها میتپد. سوای از آن در سطح استان توسط متولیان امر، مدام دم از یزد پایدار زده میشود. یزد پای داری که دوستان در نظر دارند چیزی نیست جز گذاشتن قدمت و اصالت یزد در پشت ویترین و بهره اقتصادی از آن بردند و عدم توجه به روحی که در این قدمت و شکوه نهفته است. چه بسا خود این امر آسیب جدیتری به فرهنگ و بوم استان وارد خواهد کرد. آقای دکتر! رویکرد شما به عنوان مهمترین نهاد قانونگذار کشور در این باره چیست و در صورت بروز این مسائل در جهت جلوگیری آن چه اقداماتی انجام خواهید داد؟!!
جناب دکتر قالیباف! بنده از قشر معلمان این مرز بوم هستم. با قطعیت بیان میکنم که آن دسته از نظام مسائلی که امروز نظام تعلیم و تربیت را در ورطه زوال کشانده عدم پایبندی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مهمترین سند بالادستی در این حوزه است. سندی که از سال ۹۱ مورد تاکید رهبری بوده اما از بیتوجهی نهادهای اجرایی و نظارتی رهبری در سال ۹۹ در دیدار با معلمان خاطرنشان کردند که سند تحول را در کشو گذاشتند و در آن را بستند.
آقای دکتر؛ اجرایی سازی این سند نیازمند سه رکن است: اول ایجاد کارگروههای تخصصی از بدن و قشر آگاه به مسائل این سند و دخیل کردن دانشجومعلمان و معلمان دغدغهمند به عنوان مهمترین صاحب نظران در این حوزه. دوم تهیه نقش راه عملیاتی؛ آن چیزی که سیر پیشرفت کار را به صورت دقیق ارزیابی کند و مبانی نظری را به شکل صحیح، پلکانی و مشخص در بستر واقعیت پیادهسازی کند. سوم حمایتهای قانونی و مالی؛ پشتیبانی تمام قد توسط نهادهای اجرایی و قانونگذار که از حیث مالی و چه از حیث قانونی.
حال این سوال مطرح میشود که چرا بعد از گذشت بیش از یک دهه هیچ تأملی در جهت اجرای سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت نگرفته چالشهای جدی اجرایی سازی سند تحول چرا برطرف نگشته و حتی بر آن افزوده شده است ؟! از شما تقاضا داریم ضمن بیان دقیق چالشها موانع اجرایی آن را به صورت شفاف بیان کنید.
جناب دکتر قالیباف! تقسیماتی که در امر بودجه ریزی و بالاخص بودجه برای آموزش و پرورش صورت میگیرد به عنوان یک چالش جدی برای این دستگاه انسان ساز مطرح است. در بخش چشم انداز زیر نظام تامین و تخصیص مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی سهم بودجه نظام تعلیم و تربیت حداقل به میزان ۲۰ درصد از بودجه عمومی دولت تعیین شده است. این موضوع در حالی است که سهم وزارت آموزش و پرورش در لایه بودجه ۱۴۰۳، ۹/۸۳ درصد از بودجه عمومی دولت بوده است و به جای افزایش آن شاهد کاهش بودهایم. در کنار این مسائل ۹۷ از این سهم بودجه آموزش و پرورش مربوط به دستمزد پرسنل وزارتخانه است و تخصیصی که باید برای تربیت صحیح صورت بگیرد به شدت جای بحث دارد!
حال با وجود این مسئله و کاستی حقوق معلمان جایگاه اجتماعی آنها کاهش و تمایل نخبگان به ورود به این دستگاه انسان ساز کم خواهد شد. در مجاورت این موضوع شاهد این هستیم که در تبصره ۱۵ بند ب ردیف ۷_۱ لایحه بودجه برای مدارس غیردولتی یک همت بودجه اختصاص داده شده است. مدارس غیردولتی که ز طریق شهریههای کلان تامین هزینه میشوند و این امر موجب تضعیف مدارس دولتی خواهد شد و بر فاصله این شکاف طبقاتی خواهد افزود. در انتها ضمن تامین موشکافانه ناترازی در بودجه پاسخگو باشید که چرا شاهد کاهش بودجه در نظام تعلیم و تربیت هستیم و نقش مجلس به عنوان نهاد نظارتی در تعیین لایحه بودجه چیست و چرا اقدامات لازم در جهت رفع این ناترازی صورت نگرفته است؟!