پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۴

۱۱:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹

از نقد سنت تا عدالت آموزشی؛ خوانشی نو از اندیشه‌های شهید مطهری

نخستین روز دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری با ترکیب کلاس‌های آموزشی و نشست پرسش و پاسخ، فضایی برای یادگیری، نقد و گفت‌وگوی عمیق فراهم کرد.

از نقد سنت تا عدالت آموزشی؛ خوانشی نو از اندیشه‌های شهید مطهری

به گزارش پایگاه خبری تشکیلاتی بعثنا، اولین روز از دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری(ره) با برگزاری کلاس‌های آموزشی و نشست پرسش و پاسخ در فضایی پرنشاط و گفت‌وگومحور برگزار شد. این برنامه با هدف بررسی روش‌شناسی اندیشه‌های استاد مطهری و ایجاد بستری برای گفت‌وگو درباره مهم‌ترین مسائل اجتماعی و فلسفی روز، فرصتی فراهم کرد تا اندیشه‌جویان ضمن مطالعه متون، پرسش‌های خود را نیز در فضای تعاملی با اساتید در میان بگذارند.

ریشه‌یابی عقب‌ماندگی و نقد سنت فکری

در آغاز جلسه، استاد امامی با تأکید بر نگاه شهید مطهری بیان داشت: «مهم‌ترین مسئله اجتماعی، ریشه‌یابی عقب‌ماندگی جهان اسلام است. بدون فهم این ریشه‌ها، امکان اصلاح پایدار وجود ندارد.»

استاد افشار نیز در ادامه خاطرنشان کرد: «راه جبران این وضعیت، نقد سنت فکری و پالایش آن از خرافات است؛ حقیقت باید باقی بماند و زوائد کنار گذاشته شود.»

عدالت آموزشی و پیوند اندیشه با عمل

استاد خاکی عدالت آموزشی را بنیادی‌ترین عرصه تربیت اجتماعی دانست و تصریح کرد: «ساختار آموزش و پرورش باید به‌گونه‌ای باشد که فرصت برابر برای رشد اجتماعی فراهم آورد.»

 

در ادامه، استاد فاضل با تکیه بر نگاه مطهری به تغییر گفت: «مطهری تغییر را امری عملی می‌داند؛ سعادت انسان زمانی محقق می‌شود که اندیشه به کنش اجتماعی پیوند بخورد.»

اصالت وجود و آسیب نظرزدگی

در بخش دیگری از این نشست، نسبت اندیشه مطهری با حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفت؛ جایی که از یک‌سو نقطه قوت «اصالت وجود» برجسته شد و از سوی دیگر آسیب «نظرزدگی» که عمل را به حاشیه می‌برد، مورد نقد قرار گرفت.

پرسش و پاسخ: دین، اصلاح و انقلاب اسلامی

اندیشه‌جویان پس از مباحثه‌های گروهی و مطالعه کتاب مقرر، پرسش‌های خود را با اساتید در میان گذاشتند. این گفت‌وگوها موجب شد بسیاری از مباحث روشن‌تر و عمیق‌تر شود.

 

گزیده‌ای از نکات این بخش:

۱. دین کامل‌ترین نسخه برای ارتقای انسان و جامعه است.

۲. در نگاه مطهری، زنجیره اصلاح اجتماعی از معلمان و عالمان آغاز می‌شود؛ چرا که آنان روح، اراده و اندیشه جامعه و حاکمان را می‌سازند.

۳. تفکر انقلاب اسلامی یعنی دریافت دستاوردهای علمی و صنعتی و به‌کارگیری آن‌ها در چارچوب ارزش‌های اسلامی.

در پایان این روز، ترکیب کلاس‌های آموزشی و جلسه پرسش و پاسخ فضایی فراهم کرد که نشان داد بهترین راه برای فهم اندیشه‌های شهید مطهری، پیوند درس و پرسشگری است.

 

مطالب مرتبط